Zie ginds komt de steamboat

8 december 2018 - Singapore, Singapore

Geschreven door Kim

Sommigen van jullie hebben er al een melding van ontvangen maar vanaf deze week wordt de reis van Sandra en ik officieel samengevoegd, we gaan namelijk in plaats van apart nu samen een blog bijhouden. Het eerste deel van deze week waren we nog gescheiden. Ik moest gelijk toen ik terug was van Bangkok aan de slag want de volgende dagen stonden er twee tentamens gepland. Ook stonden er een aantal skype gesprekken gepland aangezien ik nog veel moet afronden voordat ik naar Australië vertrek. Twee daarvan waren dan eindelijk een kennismakingsgesprek voor mijn stage voor mijn research project. Dit is een project aan het einde van mijn bachelor waar ik een stageplek voor moest regelen. Hier was ik al een hele tijd mee bezig maar zoals ik al snel merkte waren de stageplekken schaars. Ik heb dus ruim 20 mails verstuurd voordat ik eindelijk een berichtje kreeg dat ze ergens plek hadden en of ik op gesprek wilde komen. Aangezien ik uiteindelijk twee plekjes gevonden had kon ik uiteindelijk ook nog kiezen. Beide gesprekken gingen goed maar uiteindelijk heb ik gekozen voor een stage waarbij ik medicijnen ga testen op zebravissen met Cantu syndroom (een zeldzame ziekte). Kortom ik had genoeg te doen in mijn laatste daagjes op NUS. Op Dinsdag avond kwam Sandra langs waarna ik haar de campus heb laten zien en laten ervaren hoe het is om in de RC4 dining hall te eten. Dit was erg gezellig en dit hebben we afgesloten met een potje pool in de kelder van RC4. De tentamens die week gingen redelijk, beiden waren erg lang en dus heb ik mijn volledige extra tijd gebruikt. De uitslag van de tentamens komt op tweede kerstdag (erg vreemd) maar dat is dus nog eventjes wachten. Toen ik op donderdag avond eindelijk klaar was met mijn laatste tentamen kon ik meteen beginnen met mijn tas inpakken. Dit was een flinke klus aangezien mijn tas op de heenweg al vrij vol zat en ik tijdens het reizen toch aardig wat souvenirtjes heb verzamelt. Hier ben ik dus ook ruim 2 uur mee bezig geweest. Tijdens het inpakken door heb ik met nog wat mensen geskypt. Helaas was ik de volgende ochtend nog niet klaar met inpakken dus ben ik verder gegaan terwijl ik meezong met mijn afspeellijst met Nederlandse liedjes (deze gebruik ik vaak onder de douche). Terwijl ik lekker bezig was kwam mijn favoriete schoonmaker nog langs, dit is een Indische vrouw die als enige alle zwarte haren weet weg te krijgen als ze schoonmaakt. Toen ik eindelijk klaar was en de kamer schoon en leeg had opgeleverd kon ik met mijn loodzware tassen naar de bushalte toe strompelen. Ik werd een beetje nagekeken terwijl ik de tassen de bus in probeerde te trekken. Gelukkig stond Tina op mij te wachten bij het metrostation waarna ze een van mijn tassen kon overnemen. Bij Buona Vista hebben we samen een poké bowl gegeten en afscheid genomen van elkaar. Gelukkig was Tina zo aardig om mij te helpen de tassen naar het hotel van Sandra te trekken anders was het nog een zware reis geweest. Ondertussen had mijn rug het ook zwaar te voorduren van al het inpakken en sjouwen en liep ik een beetje scheef. Ik was dan ook heel erg blij toen ik eindelijk bij het hotel aankwam. Aangezien ik s ’avonds tentamen had op 5 december hadden we nog niet de kans gehad om Sinterklaas te vieren. Die middag gingen we eerst langs Chinatown om de tempels te bekijken. De tempels waren mooi om te zien maar niet heel erg bijzonder. Daarna hebben we nog wat souvenirshopping gedaan waarbij Sandra een mooie strandtas heeft gekocht. In de avond gingen we samen naar Haidilao om steamboat (hot pot) te eten. We hadden een paddenstoelen soepje, Laksa en seafood soep waar je allerlei verschillende groenten, tofu, vlees en vis in kon koken en op kon eten. Onze serveerster werd een beetje zenuwachtig van ons aangezien wij alles zelf erin wilde gooien en zij graag alles voor ons wilde doen. Uiteindelijk heeft ze het opgegeven en besloten dat ze beter met ons kon kletsen en nieuwe ice tea voor ons kon inschenken. We vonden de serveerster zo ineens een stuk leuker! Na een geslaagde steamboat avond was het tijd voor pakjesavond. Dit deden we in stijl in onze hotelkamer met kruidnoten en sinterklaasmuziek. De avond was compleet met gedichten en cadeautjes van verschillende sinterklazen. Toch mistte we wel de surprise traditie en het gezelschap van Ria, Nynke en Joost.

De volgende dag gingen we op stap naar MacRitchie. Dit is een natuurreservaat in Singapore. Hier hebben we een flinke wandeling gemaakt. Onderweg hebben we meerdere aapjes gespot. Tegen het einde van onze wandeling begon het flink te regen en zaten we vrij snel onder de gele modder. Gelukkig waren we voorbereid en hadden we de paraplu meegenomen. Volledig natgeregend en onder de modder stapte we weer in de bus naar het hotel toe waar we een lekkere douche konden nemen totdat we naar het sushi restaurant op weg gingen. Hier was ik onderhand al zo’n 4 keer geweest maar het is nog steeds even lekker. Na de sushi besloten we nog voor een laatste keer naar gardens by the bay te gaan om hier de twee lichtshows te bekijken. Tot mijn grote verbazing was de plek waar vanaf je de fonteinen lichtshow kon zien helemaal veranderd waardoor de tribunes verdwenen waren. Hierdoor kon je de show alleen nog maar vanaf de zijkant zien maar dit was lang niet zo indrukwekkend. Hierna zijn we door naar de bomen lichtshow te gaan, Sandra had een geweldig plekje gevonden om de lichtshow te zien dus waren de rollen omgedraaid. Dit keer was Sandra degene die mij door Singapore heen leidde. Elke drie weken verandert het thema van de bomen lichtshow. Vaak is het een thema zoals opera, musical of blues maar dit keer was het kerst! Dit thema was een van de leukste bomenlichtshows die ik tot nu toe gezien heb. Aangezien we nog niet genoeg gelopen hadden vandaag gingen we door naar de Merlion (een kruizing tussen een leeuw en een zeemeermin, het symbool van Singapore). Vanaf hier hebben we de fonteinen lichtshow nog een keer gezien maar dan met het marina bay sands hotel op de achtergrond. Dit had ik zelf ook nog nooit gezien en ik was verrast hoe leuk de lichtshow vanaf de andere kant van het water was. Na deze drukke dag was het tijd om naar de hotelkamer te gaan en ons wekelijkse skype gesprek te doen. De volgende dag zijn we naar de botanische tuinen geweest en hebben we een beetje rustig aangedaan aangezien. Ondanks dat ik al 4 maanden in Singapore zit had ik deze highlight in Singapore nog niet gezien. En dat terwijl de botanische tuinen op de world heritage list staat. De tuinen waren erg mooi met veel tropische bloemen en een stukje regenwoud maar opnieuw hebben we ons rot gezweet. Vooral de orchid garden was erg mooi. De rest van de dag hebben we heel veel getreuzeld in de botanic gardens en in het hotel omdat we vanwege de wandeling van de vorige dag allebei een beetje moe waren. We gingen dan ook iets eerder naar het vliegveld omdat we toch niks anders te doen hadden. Hier konden we al vrij vroeg onze tas in pakken. Hierna volgde de grote uitdaging: alle Singaporese dollars op maken. Eerst gingen we naar de Macdonalds om daar al het geld wat nog op onze EZ-link kaart (Singaporese OV-kaart) op te maken. Ik heb het voor elkaar gekregen op precies met 0 dollar op mijn kaart te eindigen. Vervolgens hebben we onze laatste paar centen besteed aan snoepjes maar telkens als we de optimale combinatie van snoepjes hadden gevonden zodat we alles op konden maken vond Sandra weer een paar dollar ergens in haar portemonnee. Na deze tijdbesteding hadden we niet meer zo heel veel van onze extra tijd over. We kwamen een gratis voetmassage apparaat tegen en hebben hier uitgebreid onze voeten laten masseren (die hadden dat wel verdient). Helaas stonden ze afgesteld op Aziatische benen dus werden onze kuiten helemaal fijngeknepen.  De vlucht verliep goed, we hadden 3 stoelen met z’n tweeën! Inmiddels zijn we aangekomen in Cairns en zijn we down under Het was toch wel vreemd om ineens weer zoveel niet Aziaten bij elkaar te zien!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ria de vos:
    Weer samen gevoegt,om nieuwe
    dingen te beleven.Kim,voor je afronding(stage plek) moet je dan
    terug naar Singepore ?Een leuk verslag van jullie belevenissen!!
    En de foto's,....prachtig!!!ZWAAI.
    ZWAAI......groet Ria
  2. Birgit:
    12 december 2018
    Toch wel weer jammer dat er een eind is gekomen aan je leuke tijd in Singapore. Maar zo te lezen, hou je er vast nog wel leuke contact(en) aan over.
    Ah spannend en interessante stage pre-klinisch onderzoek in zebra visjes.
    Leuke laatste week en dan maar wachten op de uitslag van je tentamens.
    Plezier allebei in Australië. Ik begreep van Sandra dat jullie in ieder geval al gesnorkeld hebben.
    Ga zo door dames!
  3. Joost:
    12 december 2018
    De tijd is wel snel gegaan, maar je hebt veel meegemaakt in 4 maanden Singapore. De belangrijkste bezienswaardigheid op het eind, echt een mooie uitsmijter van je tijd daar. Steamboat kan zo maar de nieuwe traditionele Sinterklaas maaltijd worden. Op naar het volgende avontuur in Australië.
  4. Astrid:
    13 december 2018
    Ja dat zal wel even wennen zijn die blanke mensen. Maar inmiddels zal je wel weer gewend zijn. Veel plezier in Australië met Sandra en Joost die er nog achteraan komt vliegen.