Tokyo medley

6 oktober 2023 - Tokyo, Japan

En dan zitten we alweer op de laatste bestemming van onze reis, Tokyo. Aangezien Tina al eens in Tokyo was geweest had ze voor ons een uitgebreide lijst achtergelaten met activiteiten dus de eerste dag begonnen we meteen met afstrepen. In alle vroegte gingen we naar de skytree, een heel hoog gebouw in Tokyo, om de omvang van Tokyo te kunnen aanschouwen en hopelijk met wat meer geluk dit keer wel mount Fuji. Helaas was het een populair plan om gelijk bij opening de skytree op te willen en stonden we in een lange rij. Gelukkig hadden we een plannetje. Terwijl we in de rij stonden hebben we een online ticket gekocht en zo liepen we alle mensen in de rij voorbij. Met een supersnelle lift gingen we als een speer de lucht in. Het uitzicht stelde niet teleur, Tokyo is echt gigantisch, zo groot dat het einde van Tokyo niet of amper te zien was op de bergen in de verte na. Een van deze bergen is mount Fuji maar helaas was die weer Foetsjie, helaas zullen we Japan moeten verlaten zonder de beroemde mount fuiji te zien (dachten we toen, wordt vervolgt). Na de skytree gingen we door naar de Senso-ji tempel. Eigenlijk waren we best wel klaar met tempels maar we vonden dat we op zn minst de beroemdste van Tokyo moesten gaan bekijken. Uiteindelijk was het heel mooi en toch ook wel weer leuk. Hierna hebben we nog even rondgelopen in de wijk eromheen waar veel kraampjes waren en hier hebben we geprobeerd onze lunch te scoren alleen was dit weer eens moeilijk voor mij aangezien alles vlees bevatte. Vaak zetten ze het niet eens bij het gerecht omdat het voor hun zo logisch is dat er varkensvlees in zit, het is dus maar goed dat ik het telkens vraag. Na de lunch gingen we naar kappabashi dougu street waar ze allemaal winkeltjes met Japans kookgerei en eetgerei hebben, hier hebben we even geshopped. Daarna gingen we door naar het naastgelegen district akihabara oftewel het electrical district. Dit staat bekend om zijn maid café’s. Dit zijn cafés waar je geserveerd wordt als een koning of koningin door bediening in een maid pakje. We hebben ze wel zie staan maar we konden de verleiding om een maid café in te gaan erg makkelijk weerstaan. Wel hebben we wat manga (Japanse animatie) winkels bezocht maar dit waren voor ons iets te serieuze manga winkels met serieuze manga producten. Wij wilde graag overal kleur muziek en chaos. Uiteindelijk vonden we nog wel een manga winkel die iets chaotischer was. Deze had niet alleen een normale manga sectie maar ook een stuk of zeven 18+ verdiepingen. Na even getwijfeld te hebben won onze nieuwsgierigheid het toch van de ongemakkelijkheid en zijn we even snel een kijkje gaan nemen. Uiteindelijk besloten we dat we de interesse van Japanners in schooluniformpjes heel verontrustend vonden. Na akihabara gezien te hebben gingen we maar weer terug naar shibuya want daar was een beroemde winkel die mega don quichotte het. Dit is eigenlijk een soort kruising tussen de Hema, solow en Albert Heijn maar dan Japans. Kortom eten, schoonmaakspullen, cosmetica en troep. Hier hebben we snacks voor de volgende dag gehaald. Hierna hadden we eigenlijk ons lijstje voor de dag al afgewerkt en we besloten onze quest naar vega gyoza’s voor mij te vervolgen (deze was namelijk gefaald in Kyoto). Eerst gingen we naar een tentje die uiteindelijk dicht bleek te zijn toen gingen we naar een vega tentje waar we heel lang in de rij hebben gestaan om er uiteindelijk achter te komen dat hun gyozas op waren. Uiteindelijk hebben we alsnog lekker gegeten en toen we weggingen hadden ze opeens weer gyozas maar toen zaten we natuurlijk al vol, het is mij niet gegund.

De volgende dag stond er iets op de planning waar we al een tijd naar uitkeken. Disneyland Tokyo! We stonden vroeg op en gingen na niet al te lange reis stonden we in de rij voor Tokyo Disneyland. Omdat het bijna Halloween is mag je ook als volwassenen verkleed naar Disneyland en daar werdt flink gebruik van gemaakt. Er waren mensen zo goed verkleed dat het ook animatie van Disneyland zelf had kunnen zijn. Een andere categorie waren (vaak) tienermeisjes die een iets te sexy schooloutfit aan hadden of een andere matchende outfit met disneyoren. Wij wilde natuurlijk ook de volledige Disney experience en hebben ook disneyoren gekocht, Enze glitterrode met witte hartjes en ik glitter blauw. Het was heel mooi weer en we hebben alle attracties kunnen doen die we wilde doen. Beroemde attracties zoals space mountain, its a small world (waar Nederland ook vertegenwoordigd was met tulpen, windmolens en ?ganzen?), peter pan, big thunder mountain en Splash mountain. We waren echt positief verrast over het niveau van de bewegende poppen in de beauty en the beast attractie. We snapten echt niet hoe dat zo goed en vloeiend en echt kon zijn (in het begin twijfelde we of het geen mensen waren in pakken). We stonden ook echt te kijken van de efficiëntie van het in en uitstappen in alle attracties. Dit ging zo gestructureerd en snel, ik weet niet of het een Disney ding is of een Japans ding maar daar kan de Efteling wel wat van leren. Het park zelf was ook (zoals te verwachten van Disney) heel mooi. We hebben ook nog twee parades gezien, een Halloween parade overdag en een lichtparade s’avonds. Beide waren leuk om te zien maar de licht parade was een stuk groter en toen hadden we een betere plek. Dit was heel erg indrukwekkend en gewoon leuk om de disneyprinsessen en andere karakters te zien. Voor we het wisten stonden we te kijken naar het vuurwerk bij het Disney kasteel en was de dag alweer bijna voorbij. Na het vuurwerk hebben we nog even snel de monsters Inc. attractie kunnen doen maar daarna moesten we toch echt naar huis en gingen de Mickey oren de tas weer in.

De volgende dag wilde we vooral niet meer naar een tempel toe en wisten we niet zo goed wat we wel konden doen. Na 2 uur in de Starbucks te hebben gezeten met goed internet hadden we besloten naar een openlucht museum te gaan. Hier waren allemaal Japanse huizen nagebouwd. Het begon met recente huizen. Bijna bij elk huis stond er een waarschuwing dat je onmiddellijk weg moest gaan bij een aardbeving. Behalve bij een, die was op een soort wiebel platform gebouwd wat wij heel interessant vonden maar niet helemaal snapte. Toen we bij de oudere huizen kwamen werden de dakpannen omgeruild voor rieten daken. Ook dit was interssant en bijna alle huizen die we zagen hadden een laaggelegen gedeelte om je schoenen uit te doen en allemaal hogergelegen lege kamers met soms een kampvuurplekje om te koken. De huizen hadden een klein stukje afgezet met hek waar de mannen vroeger plaste (en vrouwen als er niemand keek) en een poephuisje. Uiteindelijk kwamen we bij een huis waar een aantal Japanse ouderen een vuurtje hadden gemaakt en gezellig om het vuur zaten. Ze kwamen heel enthousiast naar ons toe en gaven ons een sprinkhaan die ze van gras hadden gemaakt. Daarna kwamen we bij een ander huis waar een restaurantje was gemaakt en bijna alles was vegetarisch! Dit komt omdat de oorspronkelijke Japanse keuken bijna volledig vegetarishc was (daar is niks meer van te merken). Hier mochten we aan een tafel op de grond eten (een van de dingen op onze bucketlist) en het was erg lekker. Aan het einde kregen we nog een origami pauw. Toen hadden we (dachten we) het hele park gezien en vertrokken we. Achteraf blijkt dat we meer dan de helft hadden overgeslagen. Na het openluchtmuseum gingen we weer hartje Tokyo in naar Harajuku. Dit was eigenlijk wat we voor ogen hadden bij akihabara, kleur, chaos, schoenen met plateauzolen en gekke Japanse dingen. Hier hebben we een beetje fun geshopped en een gekke crêpe gegeten met slagroom, blauwe bessen en aardbeien, ijs en cheesecake (ja een hele punt cheesecake op een crêpe). Hier kwamen we er ook achter waar alle tienermeisjes hun sexy schoolpakje vandaan haalde. Je hebt daar dus winkels met nep schooluniformen. Hierna besloten we na even getrommeld te hebben in een arcade weer terug te gaan naar ons favoriete sushitentje, tenkazushi, in onze favoriete buurt, shibuya. Hierna hebben we twee uur lang de longen uit ons lijf gezongen in een KTV (karaoke kamer). Het was weer een geslaagde avond in shibuya waar we nu bijna elke steen gezien hebben.

Fun fact:

- ze hebben hier bijna nooit prullenbakken in het openbaar wat ervoor zorgt dat we allemaal een vakje in onze tas hebben wat is omgedoopt tot vuilniszak, die we legen bij elke prullenbak. Dit was zelfs zo in Disneyland.

1. Sandra:
    6 oktober 2023
    Bijzonder wat jullie allemaal weer mee maken! Lijkt me allemaal heel indrukwekkend
  2. Birgit:
    6 oktober 2023
    Ziet er weer leuk, lekker en gezellig uit op de foto's. Leuk hoor het Disney park en openluchtmuseum. Ik wordt wel nieuwsgierig naar die schooluniformen...
  3. Miranda:
    6 oktober 2023
    Wat een andere wereld. Heel bijzonder
  4. Ria de vos:
    7 oktober 2023
    Dank je wel voor al je reisverhalen en de mooie foto's.En hebben meegenoten van jullie (jouw)reis !