3 geisha’s in Kyoto

28 september 2023 - Kyoto, Japan

Een nieuwe dag in Kyoto is aangebroken en we gingen vroeg ons bed uit naar een streetfood markt, Nishiki market. Hier hadden ze vanalles maar vooral heel veel gekke zeedieren op een spietje voor op de BBQ. We hadden net ontbeten dus we waren vooral een beetje aan het verkennen voor de lunch en wachten tot we naar onze volgende activiteit konden. Dit was een Japanse  theeceremonie in een Kimono. We gingen naar een aparte ruimte toe met alle vrouwen waar we eerst Japans ondergoedjurk aankregen. Dit was eigenlijk een dunne kimono. Hierna werd ons haar gedaan waar ze vooral met Enze’s krullende haar moeite hadden. Na de kapper werden we verder aangekleed. We mochten zelf onze kimono uitkiezen, Tina ging voor een donkerblauwe met witte strepen erop, Enze voor een witte met zwarte en oranje koikarpers en ik voor een donkerblauwe met bloemen. Hierna werdt de kimono goed vastgeknoopt en kreeg je een kussens op je buik en rug waaroverheen een soort stevige sjaal ging met een strik op de rug. Daarna kwamen er nog een aantal matchende bloemen in onze kapsels en kregen we speciale sokken aan (waarmee je in slippers kan) en zeer oncomfortabele slippers. In onze outfit liepen we naar de plek van de theeceremonie. Hier legde onze host ons de gebruiken uit en leidde ze de theeceremonie. Eerst waste ze haar kopje en mochten wij onze snoepjes opeten. 1 snoepje was een soort fancy suikerklontje en de andere was een mochi in de vorm van een appelflap. Het deeg van de appelflap was vervangen door mochi (een soort van zachte winegum) gevuld met bonenpasta. Ik vond vooral de laatste erg lekker. Daarna maakte onze host matcha thee en dat mochten wij vervolgens nadoen. Je had matcha poeder waar heet water bij ging en daarna moest je heel hard roeren met een matcha garde (het lijkt op een bamboe hoofdmasage ding) totdat er bubbeltjes kwamen, vooral Tina was hier heel goed in. Daarna mochten we het opdrinken alleen vond ik het stiekem niet echt lekker maar ik het heb uit beleefdheid toch maar opgedronken. De officiële theeceremonie duurt 5 uur maar gelukkig was die van ons niet zo lang en konden we na 40 minuten losgaan met onze camera in de tuin en hebben we wat mooie foto’s gemaakt in onze kimono’s. Na de theeceremonie waren we een stuk wijzer wat Japanse culturele gewoontes betreft. Maar daar bleef het niet bij want de theeceremonie was een combiedeal met het ninja en samurai museum. Hier kregen we eerst een rondleiding door een klein museumpje waar we heel veel over samurai en ninja’s hebben geleert. Wist je namelijk dat het lelijke kapsels van de samurai (half kaalgeschoren maar wel een dikke knot boven op het hoofd) zorgt voor een zacht kussentje voor de helm maar wel goede ventilatie. Vervolgens mochten we onze ninja skills testen en plastic ninja sterren gooien. We waren helaas allemaal geen (ninja)sterren hierin. Na het ninja ster gooien werden we begeleid naar een ruimte waar we foto’s konden maken in samurai harnassen maar dit vonden we allemaal een beetje te veel verkleden voor een dag. Na al dat ninja ster gooien hadden we toch wel een beetje trek en gingen we terug naar de markt om wat eten te proberen. Maar toen zagen we een lopende band sushi waar we zijn gaan eten en besloten we s’avonds naar de markt te gaan. Met een volle maag gingen we door naar het toeristische hart van Kyoto. We gingen eerst naar de kiyomizu tempel, een tempel met een mooi uitzicht over Kyoto. Via een aantal gezellige toeristische straatjes in de wijk Gion gingen we naar de volgende tempel, Kodai-ji en daarna naar de Yasaka tempel en het bijbehorende park. Allemaal weer heel erg mooie en typisch Japans. Na de tempels wilde we graag weer terug naar de markt om avondeten te halen maar helaas waren veel kraampjes als dicht. Ik heb uiteindelijk omelet tempura kunnen vinden (gefrituurde omelet) en sake. Als toetje hebben we nog een soort wafel in de vorm van een vis gevuld met bonen gegeten waarna we weer klaar waren om terug te gaan naar het hostel.

De volgende dag stond er een dagtrip naar Nara op de planning. Dit is een park met een grote tempel erin (ja alweer een tempel) met duizenden tamme herten. Onderweg naar Nara maakten we nog even een tussenstopbij fushimi Inari-taisha, dit is (je raad het al) een tempel. Maar het bijzonderste hieraan is dat er ook honderden taisha (Japanse rood zwarte poorten) staan achter elkaar waardoor je door een soort van tunnel loopt. Het was erg indrukwekkend op te zien, we hebben alleen niet de hele tunnel afgelopen omdat we graag nog wat energie over wilde houden voor nara park. Dus we vervolgden onze weg met de trein naar nara park. Toen we in de bus zaten zagen we al gelijk heel veel herten. Je kon overal crackers kopen om de herten te voeren. Als je eten had bogen de herten naar je waarna je ze een cracker kon geven. Wij hebben dit maar even overgeslagen want zodra je eten had werdt je overspoelt door herten en konden we ook in je kleren gaan bijten. Het gaf mij een beetje een dubbel gevoel. Aan de ene kant was het aantal herten in de omgeving van de tempel mooi om te zien maar aan de andere kant stonk het er heel erg en vroeg ik me erg af of die crackers en al die toeristen wel goed waren voor de herten. Hierna hebben we nog een rondje door het park, weg van de massa’s met toeristen en zijn we na een koffie voor Tina bij de Starbucks weer terug gegaan naar het station. Daar zijn we een supermarkt ingegaan waar we allemaal gekke dingen hebben gekocht. Ik had een zakje met iets wat leek op Jelly brand gekocht maar dit bleken uiteindelijk echte bonen met een soort suikerlaag eromheen, het was oké maar niet mijn nieuwe favoriete snack. Toen we terug waren hebben we weer een nieuwe poging gedaan om eten te scoren op de markt maar ook dit was helaas niet succesvol omdat veel tentjes dicht waren. Uiteindelijk zijn we bij een noodle tentje gegaan waar ze wonder boven wonder vegetarisch eten hadden en zelfs een speciale vegetarische kaart! Hierna zijn we na een kort shop momentje terug gegaan naar het hostel om in te pakken voor de volgende dag, waarin we Kyoto en de zijn tempels achter ons laten en vertrekken naar hakone, een drop bij mount Fuiji met veel onsens (Japanse spa’s).

1. Sandra:
    28 september 2023
    Lijkt me heel bijzonder zo een geisha outfit en een thee ceremonie! En zo te lezen is eten daar een uitdaging: het moet open zijn en ook nog vegetarisch! Maar wel een avontuur!
  2. Joost:
    29 september 2023
    Wat gaaf zo'n thee ceremonie, (ik heb er ook een keer een meegemaakt, maar dan zonder verkleedpartij). Ben benieuwd naar foto's van de geishas😉.
  3. Birgit:
    29 september 2023
    Thee ceremonie klinkt erg bijzonder, en dan ook nog ns in geisha outfit. Jammer dat de thee dan niet lekker is, maar blijft bijzonder.