New York en Philadelphia: een wereld van verschil

3 december 2021 - New York City, Verenigde Staten

New York en Philadelphia

Omdat er zoveel te zien is in new york en nog best wel wat tijd had voor Philadelphia en Washington (de enige 2 stops na new york) besloot ik wat langer in new York te blijven. Ik begon mijn thanksgiving weekend als een echte local en besloot te gaan hardlopen in Central park samen met de rest van new York. Dat was best wel koud maar wel erg leuk, ik voelde me een echte new yorker. Nadat ik me had omgekleed liep ik naar upper manhaten via Central park en met een tussenstop bij lavains Bakery. Deze bakker staat bekend om zijn goeie chocochip coockies. Deze was inderdaad erg lekker maar vooral heel groot. Met een volle buik liep ik door naar 5th avenue waar ik onder anderen de trump tower heb bekeken, het hotel waar serena (van gossip gril woont). Het was vooral leuk omdat alle etalages heel mooi versiert waren. Cartier heeft van mij de award voor beste buitenversiering van 2021 gekregen. De award voor binnenversiering was al eerder vergeven aan hudson yard (zie vorige verhaal). Ik vervolgde mijn tocht naar het Rockefeller, ook zij konden er wat van want hier stond ook allemaal versiering en een gigantische kerstboom en ijsbaan. Omdat ik nog niet genoeg had van de kerstfestiviteiten ging ik naar bryant park waar een kerstmarkt was opgezet, wiehooeee. Dit was erg gezellig en druk en uiteindelijk heb ik zelfs nog wat souveniertjes gescoord. Vanaf daar ging ik naar het grand central station, dit was inderdaad een heel grand station. Ik zag daar ook de klok waar de giraffe van Madagascar zijn hoofd doorheen ramde en omdat het vaak te zien is in films zag het er erg bekend uit. Om de dag af te sluiten ging ik nog even naar het brandweerstation van Ghostbusters.

De volgende dag stond een bezoek aan het 911 memorial museum gepland, ik was al bij de memorial zelf geweest maar toen was het museum helaas dicht en aangezien ik van meerdere mensen had gehoord dat ik daar naartoe moest heb ik uiteindelijk toch nog een kaartje gereserveerd. Het was nogal een heftig museum, vooral de ruimten waar je familieleden van de slachtoffers hun namen hoorde opnoemen vond ik heftig en een aantal opnames van telefoonberichten van slachtoffers. Verder waren er ook dingen te zien zoals verwoeste brandweerauto’s, een deel van de antenne van de north tower en de verkreukelde stalen balken van de plek waar het vliegtuig naar binnen was gevlogen. Er was ook een hal waarin de gebeurtenissen per tijdstip beschreven en uitgelegd stonden. Kortom erg indrukwekkend en heftig, het roept toch redelijk wat emoties op. Om hierna even bij te komen ben ik een beetje rond gaan lopen en een vega hotdog gaan halen bij Central park. Hierna ben ik vertrokken naar Hoboken om naar Carlos Bakery te gaan, het toneel van de tlc serie cake boss die Nynke en ik altijd keken. Hierin maken ze allemaal heel rijk versierde taarten. Helaas smaakte het koekje en de cupcake niet zo goed als ze eruit zagen maar dat had ik ook eigenlijk wel verwacht. Om de dag af te sluiten ben ik nogmaals naar het brooklyn bridge park gegaan om daar de zonsondergang te kijken.

De volgende dag was mijn laatste dag in new York en mijn unlimited metro kaart was verlopen. Daarom bleef ik in de buurt van het hostel en besloot ik Central park verder te verkennen. Ik was nog niet aan de noordzijde geweest dus daar ging ik eerst naartoe. Hier kwam ik een mooi bankje tegen bij een voederplaats voor vogels waar ik een tijdje heb gezeten en heel veel vogels heb gezien. Voor de vogelkenners: graag vraag ik jullie hulp bij het identificeren van de vogels in de foto sectie. Ik liep door naar de oostkant van Central park, ook wel bekend als de upper east side. Hier ben ik langs de school van gossip girl gelopen en heb ik het guggenheim en het MET van buiten bekeken. Ik ben uiteindelijk niet naar binnen gegaan want ik moest al mijn eten weggooien en dat vond ik zonde. Toen ik weer buitenstond na mijn mislukte poging het MET binnen te komen begon het heel hard te sneeuwen. Omdat ik niet in het MET kon schuilen ben ik maar in een chique lunchtentje in de upper east site een kopje soep gaan eten. Hierna vervolgde ik mijn tocht naar het zuid gedeelte van Central park waar ik eventjes bij de dierentuin naar binnen heb gekeken en heb gezien hoe 2 aapjes de klok luidde op het hele uur (dat gaat dus echt zoals in de madagaskar film). Helaas was ik net te laat bij de schaatsbaan en gingen ze net sluiten. Als troost kocht ik voor mezelf nog maar een oatmeal cookie bij levain Bakery en die was echt top! Nog beter dan het beroemde chocochip cookies. Mijn lievelings snack in de VS tot nu toe!

De volgende dag vertrok ik met de bus naar Philadelphia, toen ik daar aankwam voelde het gelijk als een verademing. Zoveel rust, stilte en zo weinig nare geurtjes en zwervers. Ik voelde me al snel helemaal rustig worden. Als kers op de taart was het hostel ook top en een van de beste hostels tot nu toe, en had ik die avond de dorm helemaal voor me alleen. In de avond ben ik door een gezellige woonwijk naar miracle on 13th Street gelopen, een heel uitgebreid versierde straat. Dit was erg leuk en vooral bizar om te zien hoe een straat van amper versiering ineens naar de meest intense kerstversiering ooit gaat. Die avond heb ik genoten van de lekkere stoel in mijn lege dorm en eindelijk weer eens kunnen slapen zonder oordopjes in.

De volgende dag had ik een tour door independence hall, deze was vrij kort en leidde je door de courtroom en de plek waar de onafhankelijkheidsverklaring is ondertekent. Toch wel een bijzondere plek. Natuurlijk kon ik Philadelphia niet verlaten zonder naar de Liberty Bell te gaan dus dat heb ik dan maar gelijk daarna gedaan. Omdat het nog vroeg was, en ik speciaal voor de lunch een plekje had uitgezocht waar ze vegetarische philly cheese steaks hadden, heb ik een beetje rondgelopen in de old city. Onderweg kwam ik het huis van Betsy Ross (de maker van de eerste Amerikaanse vlag) tegen waar ik een audiotour heb gedaan. Ook kwam ik een heel schattig straatje tegen in de old city. Hier heb ik ook weer mijn nieuwe hobby kunnen uitoefenen, namelijk zelfontspanner fotoshoots doen. Hier heb ik een beetje lopen prutsen tot het tijd was voor de lunch. De philly cheese steak was goed maar ik had het steak gedeelte en het broodje graag wat knapperiger gewild al heb ik geen idee of dat wel hoort bij een philly cheese steak. Hierna heb ik bij de Chelsea market, een grote indoor markt, een lekker toetje gescoord, namelijk een whoopie pie. Dit zijn eigenlijk 2 kleine eierkoeken met een soort crème ertussen (de grote en hippere variant van oreo’s. Ik kreeg al snel spijt van deze whoopie want bij de city hall was een kerstmarkt waar ze funnelcakes verkochten. Dit zijn een soort gefrituurde vogelnestjes van beslag. Tina had het hier al een aantal keer over gehad dus die moest ik proberen. Helaas was het echt een gigantisch ding en zat ik echt propvol daarna. Gelukkig was hij wel lekker luchtig en knapperig en vond ik hem erg lekker, maar niks verslaat de beavertails uit Canada. Als laatste stop van de dag ben ik naar de rocky steps gegaan en het rocky standbeeld, ik kende dit eigenlijk niet voor Philadelphia maar blijkbaar is het heel beroemd want het stond overal als nummer 1 activiteit beschreven in Philadelphia. Je had in iedere geval een mooi uitzicht over Philadelphia vanaf bovenaan de steps. Op de terugweg naar mijn hostel kwam ik nog een lichtshow tegen waarbij ze de city hall verlichten. Dat was leuk om te zien maar het ging erg traag en duurde erg lang dus uiteindelijk ben ik toch maar weggegaan. Die avond had ik helaas niet meer de dorm voor me heen en het leek wel of de wereld die ene rustige nacht wilde compenseren want die avond zat ik opgescheept met iemand die wisper ASMR (iemand die inspirerende dingen fluistert) op had staan. De volgende ochtend stonk het ineens heel erg op onze kamer omdat ze had bedacht salie te gaan verbranden tegen de negatieve energien in de kamer. Ze was ook nog allemaal gekke geurende spray aan het spuiten dus ik ben maar wat eerder uitgecheckt om in de lobby te gaan wachten op mijn bus naar Washington dc. Ik heb al veel gekke kamergenoten gehad maar dit sloeg echt alles.

Funfacts

- Ze kennen hier geen doppers, ik heb al heel veel reacties gehad om mijn rare waterfles.

- Bij de macdonalds en Wendy’s (waarschijnlijk ook de andere fastfoodketens) hebben ze geen vegaburgers. Daar gaat mijn ware Amerikaanse fastfood ervaring

- Als de bussen in Philadelphia afslaan roept er een stem aan de buitenkant van de bus om dat hij af gaat slaan.

- In elke staat of stad (daar ben ik nog niet helemaal uit) klinken de sirenes van de hulpdiensten anders.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Sandra:
    3 december 2021
    Je hebt weer allemaal leuke dingen beleefd! Het valt me wel op dat je veel over eten en koekjes schrijft: passen je kleren nog? En wat leuk om al die dingen te herkennen uit de madagaskar film! Sterkte nog met al die rare mensen in het hostel, hopelijk vind je weer serene rust in Washington!
  2. Kim:
    3 december 2021
    Ja de afgelopen dagen heb ik veel dingen geproeft maar ik loop natuurlijk ook wel heel veel.
  3. Sandra:
    3 december 2021
    Ik heb gereageerd op de vogel prijsvraag.. ben benieuwd..
  4. Kim:
    3 december 2021
    Ik heb de antwoorden binnengekregen, de jury gaat nu in beraad
  5. Birgit:
    3 december 2021
    Lijkt me idd heftig het 911 museum. Toen wij er waren was dat er nog niet.
    Super leuk, hardlopen in Central park! En ook heel leerzaam welke american cookies er allemaal zijn. Heerlijk al die kerstsferen.
  6. Joost:
    4 december 2021
    Joggen in Central Park is wel echt New York beleven, ook het 9/11 museum zal je wel bijblijven. Je hebt dat natuurlijk niet bewust meegemaakt, maar geeft waarschijnlijk wel en betere indruk dan documentaires. Bent benieuwd naar je culinaire ontdekking van Washington 😉
  7. Nynke:
    7 december 2021
    Erg leuk dat je alle scenes van de verschillende series hebt kunnen bekijken, en de cake boss cupcakes kwaliteit is dus niet zo goed als ze op tlc laten lijken...
  8. Kim:
    7 december 2021
    Ja, het is net alsof je in een film loopt af en toe