Empire state of mind

27 november 2021 - New York City, Verenigde Staten

Na een 4 uur durende busrit waar ik zelfs een hert langs de weg zag kwam ik aan in hartje new york. Hier heb ik gelijk een metrokaartje gekocht waarmee ik 7 dagen ongelimiteerd kan reizen. Omdat het al donker was toen ik new york aankwam ben ik alleen maar boodschappen gaan doen die avond. De volgende dag besloot ik gelijk lekker toeristisch te beginnen met de staten island ferry. Deze gratis veerboot brengt je naar staten island en is vooral beroemd vanwege het mooie uitzicht dat het geeft op het Vrijheidsbeeld. Ik vond het Vrijheidsbeeld niet heel indrukwekkend maar het was leuk om deze een keer in het echt te zien. Maar vooral het geweldige uitzicht op de skyline van new york vanaf de ferry was een verrassing en erg indrukwekkend. En zeker voor herhaling vatbaar in het donker. Daarna ben ik via battery park, waar een gigantische rij stond voor de betaalde ferry naar het Vrijheidsbeeld, naar het 911 memorial gelopen. Ground 0 zijn twee grote vierkante gaten met een waterval die naar beneden valt met alle namen van de slachtoffers op de rand. Dit was heel indrukwekkend om te zien zeker om te bedenken dat hier meer dan 20 jaar geleden nog 2 grote wolkenkrabbers stonden. Hier stond ook uitgelegd dat op de verjaardag van de slachtoffers er nog altijd een witte roos wordt neergelegd. Er lagen hier en daar wat witte rozen. Helaas was het museum dicht dus kon ik daar niet in. Hierna ben ik doorgelopen naar Wallstreet en uiteindelijk de metro gepakt naar Brooklyn en dumbo. Hier heb ik een beetje rondgelopen en een heel stuk door het brooklyn bridge park gelopen met opnieuw een mooi uitzicht over de skyline. Hier heb ik opnieuw een Amerikaanse delicatesse geprobeerd, de Black and white cookie. Dit was een soort eierkoek met chocolade glazuur. Het had ook een beetje een citrus smaak, maar ook van deze snack was ik niet onder de indruk, volgens mij hebben ik en de VS niet dezelfde smaak. Na deze lange dag ben ik terug gegaan naar het hostel om weer mijn risotto te maken. Die avond wilde ik naar times Square gaan maar net toen ik weg wilde gaan kwam ik Miryam tegen uit het hostel in Toronto. Zij ging naar een gratis comedy show met een aantal mensen en vroeg of ik meewilde en natuurlijk ging ik mee! De gratis comedy show was matig en toen deze was afgelopen bleven we niet lang hangen. We gingen op zoek naar iets anders en kwamen uiteindelijk bij de comedy cellar aan, een hele beroemde club en de beste van nyc. Dat was echt heel leuk, er waren verschillende comediams waaronder een aantal wereldberoemde (die ik overigens niet kende) zoals Michelle Wolf, Louis CK en Dina Hashem. Maar de rest van de comedians deden daar zeker niet voor onder. Uiteindelijk was het vrij laat geworden en werden we op de terugweg flink lastiggevallen door een aantal daklozen, ik was blij dat we met een redelijke groep waren.

De volgende dag stond mijn Alladin Broadway show gepland omdat deze pas om 2 pm begon besloot ik door Central park ernaartoe te lopen. Central park was echt geweldig, de rust en sfeer en dan op de achtergrond de skyline was geweldig. Dit was een groot contrast met times square waar ik daarna naartoe ging. Hier was het heel druk, waardoor ik me afvroeg hoe druk het moet zijn in het hoogseizoen. De reclameborden waren erg indrukwekkend en vooral toen ik ze later op de avond na mijn Broadway show nogmaals zag. Ook de Broadway show zelf was indrukwekkend en erg extravagant. Ik kan het niet vergelijken met hoe de show in Nederland is maar voor mijn gevoel was het veel Amerikaanser en werdt het publiek ook veel meer betrokken bij de musical. Er waren in ieder geval heel veel glitters en vooral you aint never had a friend like me en a whole new World waren geweldig. Het eerste lied had heel veel goocheltrucs en a whole new world is natuurlijk al geweldig vanwege het nummer zelf maar ook tijdens de musical was het vet omdat ze op een tapijt aan onzichtbare draden over het podium vlogen voor een sterrenlucht. Die avond ben ik vroeg mijn bed in te gaan want de volgende dag moest ik er vroeg uit om een plekje te bemachtigen voor de thanksgiving macy’s parade.

De volgende ochtend ging om 5 uur mijn wekker en ben ik snel opgestaan zodat ik voor 6 uur een plekje had bemachtigd voor de thanksgiving parade. Toen ik naar buiten liep kwam er ook een andere hostel gast naar buiten, Morgan uit Taxes, en we besloten samen naar de parade te gaan. Daar hebben we lekker 3 uur kennis kunnen maken want de parade begon pas om 9 uur. Het vroeg opstaan was het zeker waard want we hadden een plekje bemachtigd op de eerste rang. Vlak voor de parade begon kwam er een politie agent naar ons toe dat er nog een plekje was op de VIP tribune en of we dat wilde. Natuurlijk wilde we dat! De parade was erg leuk met grote wagens, enorme ballonnen en cheerleaders, fanfares en dansgroepen. Er waren ook veel beroemde mensen die ik allemaal niet kende maar Morgan wel. De ballonnen en wagens bleven maar komen tot het na 2 en een half uur toch echt was afgelopen. Daarna zijn we terug gegaan naar het hostel en besloten we de rest van de dag samen op te trekken. We zijn eerst naar de magnolia Bakery gegaan voor een wereldberoemde bananenpudding en een thanksgiving cupcake die ik maar heb bewaard voor later. Daarna zijn we naar Chinatown gegaan om daar rond te kijken en wat dumplings te halen. Ik had een heftige en grote Chinatown verwacht maar in plaats daarvan was het redelijk vredig met allemaal lantaarns die over de straten hingen. Omdat ik had gelezen dat er een mooi verlaten station die je kon zien als je na het eindstation bleef zitten in de metro besloten we dat ook even te gaan bekijken. Helaas was het een erg donker station en konden we niet veel zien, daarnaast hadden we vooral zenuwen omdat we bang waren op een verlaten rangeerterrein uit te komen, terwijl we hadden gelezen dat hij alleen maar een u-turn maakt. Gelukkig is het goed gegaan en konden we daarna door naar de staten island ferry want deze wilde ik nog steeds een keer s’ avonds doen. We kwamen daar precies aan rond zonsondergang waardoor de heenreis met de ferry echt geweldig was, eerst zagen we het Vrijheidsbeeld met de zonsondergang op de achtergrond en vervolgens de skyline waarbij alle wolkenkrabbers de kleuren van de zonsondergang reflecteerde. Betere timing bestaat er niet, ook de terugweg in het donker was erg mooi met alle lichten van de stad. Hierna zijn we wat gaan eten in een Italiaans restaurant met heerlijke verse pasta, het was een geslaagde thanksgiving.

De volgende dag was Black Friday dus ik wilde alles wat alles het echte shoppingcentrum vermijden, volgens Morgan overlijden er elk jaar weer mensen in de black friday chaos. Ik begon mijn dag in SoHo waar ik een uur in de rij heb gestaan voor een cronut (combi tussen een gevulde donut en een croissant) bij de Dominique Ansel Bakery. Hij was lekker maar of het het uur wachten waard was weet ik niet. In SoHo zag je ook wel wat hints naar black friday, hier waren veel merk kleding winkels en veel hadden rijen ervoor maar het zag er allemaal heel georganiseerd uit en totaal niet de chaos die je vaak op tv ziet maar volgens Morgan was dat ook vooral bij Macy’s en Walmart. Vervolgens ben ik naar Greenwich Village gelopen, een erg gezellig uitziende wijk waar zich ook de friends serie afspeelt. Het heeft een hele andere sfeer dan de rest van new york. Ik zou niet graag in New York willen wonen maar als ik dan ergens zou moeten wonen zou het daar zijn, het zal dan ook wel duur zijn. Ik ben door allemaal leuke schattige straatjes naar het huis en het café van friends gelopen. Hierna ben ik doorgegaan naar de high line, dit is een verlaten verhoogd spoor waarvan ze een heel lang park hebben gemaakt. Het spoor is op veel plekken nog te zien maar helemaal begroeit. Het is een hele rare ervaring om op hoogte tussen de gebouwen in een park te lopen. Vanuit de high line was ook veel bijzondere architectuur te zien, zo was er een park die op een soort gekke witte palen in het water lag (het is niet uit te leggen dus ik verwijs jullie door naar de foto’s). Ik ben ook nog even Chelsea market ingegaan, dit is een markt in een oud gebouw en heeft een industriële uitstraling. Er was vooral veel te eten maar er was ook een winkeltje waar ze van allerlei leuke dingetjes hadden en zoute drop, kruidnoten (wel met glazuur eromheen) en stroopwafels. Naarmate ik verder liep over de high line werden de gebouwen steeds moderner en aparter. Ook de het park zelf zag er steeds verzorgder uit en het spoor minder begroeit tot ik bij een punt kwam waar je hem helemaal kom zien en eroverheen kon lopen. Uiteindelijk kwam ik bij een grote gouden spiegelende wenteltrap structuur op een plein met heeeeel veel kerstversiering. Daar stond ook the Hudson Yard, een mall met de meest uitbundige kerstversiering die ik ooit heb gezien. Het was een mooie en indrukwekkende afsluiting van de dag.

Fun facts:

-De sirenes van brandweer auto’s in NYC klinken als krolse katten

-Op Times Park stonden er zes mensen verkleed als elmo’s, ook Mickey en Minnie mouse en transformers waren goed vertegenwoordigd.

-Op Black Friday was er gelijk overal kerstmuziek te horen en waren de kerstbomen verkopen begonnen, thanksgiving is dus echt het startsein voor het kerstseizoen.

1. Sandra:
    27 november 2021
    Dat klinkt als een geweldig verblijf in NewYork! Super zo een vip plek op de parade! En wat leuk dat je met andere hostel vrienden op pad bent! Is toch wat gezelliger! Ben benieuwd naar je volgende verhaal!
  2. Birgit:
    27 november 2021
    Zo te lezen geniet je er goed van! Leuk dat je naar Broadway bent geweest. En een VIP plek bij de parade, ook niet verkeerd. NY voelt net of je in een film rondloopt. Kon je de grapjes vd comedians een beetje volgen?
  3. Kim:
    27 november 2021
    Ja dat ging prima, gelukkig was mijn Engels daar goed genoeg voor!
  4. Joost:
    27 november 2021
    Je bent wel lekker actief in de big Apple, ik kan me de Ferry nog goed herinneren, dan heb je inderdaad een mooi zicht op NY, toen stonden de WTC torens er nog. Leuk dat je wat busdienst gevonden hebt om samen mee op te trekken. Veel plezier nog, ik kijk uit naar je volgend verhaal.
  5. Kim:
    27 november 2021
    Ja vanaf sommige plekken zie je echt een gat in de skyline van waar de wtc torens stonden, morgen ga ik naar het museum dus dat wordt heftig
  6. Joost:
    27 november 2021
    Misschien wordt het tijd om weer eens op bezoek te gaan, is zeker 25 jaar geleden. ( voelt ineens heel oud🙄)