muggenbulten en kwallensteken

6 november 2018 - Singapore, Singapore

Weer heb ik deze week lekker veel opdrachten gemaakt. Ook ben ik sinds een tijdje weer eens naar de boardgames interest group geweest. Ook heb ik de eerste ervaring gehad met samenwerken met Singaporezen. Ik had van te voren al van veel mensen gehoord dat dit erg lastig is aangezien de meeste Singaporezen graag de nacht van te voren opdrachten willen maken. Samen met een Nederlands meisje en een Singaporees meisje die ik nog nooit in de les had gezien moesten we een presentatie maken over gentherapie in blindheid. Ontzettend interessant maar vier dagen voor de presentatie hadden we nog steeds geen contact met het Singaporese meisje dus begonnen we maar aan onze opdracht. Toen we de presentatie af hadden kwam er pas een mail terug met daarin ‘hoi, wat moet ik doen/ wat is mijn deel’, we hebben toen heel aardig proberen uit te leggen dat wij natuurlijk al begonnen hadden en het eigenlijk al af hadden aangezien ze al 1,5 week niet op onze mailtjes reageerde. Het was weer een leuke ervaring. Voor de rest was mijn week weer vrij normaal, de presentatie is uiteindelijk goed gekomen en was volgens iedereen vrij goed. Dit is ook niet moeilijk omdat presenteren hier een verhaaltje van een blaadje voorlezen is terwijl je voor een wisselende diashow staat die ongeveer je hele tekst bevat. Die week hebben we ook met een aantal mensen een film gekeken in de lounge voor heel RC4. Dit was wel grappig want na een tijdje stonden er heel wat mensen door het raam naar de film te kijken en zaten er om ons heen ook mensen de film te kijken terwijl ze eigenlijk aan het leren waren.

Deze week was het ook Halloween, de dag zelf was er niet veel te doen maar de week ervoor is er een halloween diner geweest en verschillende spookhuizen. Na het formal dinner had ik enorm hoge verwachtingen van het halloween diner. Helaas waren die verwachtingen iets te hoog. Het eten was duidelijk minder, ik kreeg een soort soep die naar lauwe sojasaus smaakte met droge rijst en wat gekookte groenten. Als toetje kreeg ik ongeveer vijf stukjes fruit. Gelukkig kon ik nog wat jatten van de (blijkbaar) niet vegetarische brownie en die was wel erg lekker. Ook de optredens waren dit keer iets minder. Later die week zijn we ook nog naar een halloween activiteit in Utown geweest. Ik weet niet of ik dit al heb uitgelegd maar NUS bestaat uit verschillende campussen. De grote campus, waar ik ook les heb ligt in het westen van Singapore en is erg dicht bij Utown. Utown is het nieuwste deel van NUS, hier zijn heel veel studentenflats, plekken waar je kan eten, een zwembad, een gym (waar ik elke week naartoe ga) en nog wat onderwijsdingen. Daarnaast heb je ook nog een campus bij de botanische tuinen in de buurt en nog ergens anders maar daar hoef ik nooit naar toe. In ieder geval hadden alle Residential Colleges (studentenflats met een dininghall), waaronder residential college 4 (RC4), een spookhuis gemaakt. Er liepen dus heel veel verklede mensen rond. Ik heb me laten overhalen om in een van die spookhuizen te gaan. We besloten naar degene van onze buur-residential college (CAPT) te gaan, waarmee we ook de dining hall delen. Dit was wel grappig. Het bestond uit meerdere delen, die elk een Aziatisch land als thema hadden, vaak moest je daar dan ook een opdracht doen om uit dat onderdeel te komen. Het was allemaal niet zo eng als een echt spookhuis maar dat vond ik wel prima. Ik vond het in ieder geval een leuk concept maar na een spookhuis hadden we het allemaal wel gezien.

Die vrijdag ben ik met Tina en Ainse naar little India gegaan om naar het deepavali festival village te gaan. Van te voren zijn we gaan eten in het banana leaf restaurant. Dit is een Indisch restaurant waar je een bananenblad krijg i.p.v. een bord. Ik had een soort pannetje besteld met gekruide bloemkool en naanbrood. Dit klinkt niet heel bijzonder maar het was heel erg lekker. Het enige nadeel was dat ze niet aan bestek deden dus met mijn twee opscheplepels probeerde ik mijn bloemkool te snijden. De ene opscheplepel functioneerde als vork en de ander als mes. Dan moet ik toch maar blij zijn dat er bij de dininghall alleen een mes mist. Na deze uitdaging gingen we door naar het festival village. Dit was een overdekte markt waarbij ze enorm veel bloemenslingers, slingers met olifantjes en belletjes, eten en gouden glitterdingetjes verkochten. Ook kon je daar henna tatoeages laten zetten. Vooral de slingers waren erg indrukwekkend, ze hingen echt overal en hingen een paar centimeter boven je hoofd waardoor je echt omringt was door slingers. Na een tijdje te hebben rondgestruind zijn we nog een Indische stoffenwinkel in geweest. Dit was echt chaos, er waren enorm veel mensen en op elke tafel lagen kleden die opwaren gepakt, uitgevouwen en weer neer waren gegooid. Wij vonden het wel wat weg hebben van de Primark. Hierna besloten we maar weer terug te gaan.

De volgende ochtend stond ik vroeg op want er stond een dagje naar st. Johns island gepland. Jullie herinneren deze namen waarschijnlijk niet meer maar hier was ik al eens eerder geweest. De vorige keer wisten we niet dat je geen eten en drinken kon kopen daar dus waren we bijna verhongerd en uitgedroogd toen we daarnaartoe gingen, maar deze keer was ik voorbereid. Ik had in de dining hall gevraagd of ze een take away voor me konden maken en nam deze mee. Samen met Anne (een Duits-Nederlands meisje uit een aantal van mijn klassen) pakte we weer de veerboot naar St. Johns island. We zochten een mooi plekje uit op het strand en maakte ons klaar om te zonnen. We waren daar nog geen twee seconde en werden al aangevallen door muggen, zo snel mogelijk probeerde we ons in te smeren met zonnebrand en muggenspray maar mijn benen waren al lek gestoken. Tijdens het inspecteren van het muggensoort kwamen we erachter dat het de beruchte tijgermug is, de mug die alle enge ziektes overbrengt. Na eventjes zonnen vond ik het tijd voor een duik in het water. Toen ik in het water stond voelde ik van alles prikken aan mijn benen, ik dacht dat het het zoute water was op mijn net geschoren benen maar na even vond ik het toch wel vrij pijnlijk en besloot ik het water uit te gaan. Eenmaal op het strand begon het hevig te branden en kreeg ik allemaal rode bultjes. Anne en ik hadden bedacht dat het vast een of andere vreemde chemische reactie was tussen het water en het anti-muggenspul. Toen het niet meer zoveel pijn deed gingen we maar weer verder met zonnen en zandkastelen bouwen. Later zagen we nog meer mensen uit het water rennen en na een tijdje hoorde we mensen zeggen dat er erg veel kwallen waren. Toen ben ik toch maar even gaan kijken en inderdaad, de zee zat voor met kwallen. Helaas was het te laat om over de kwallenbeet heen te plassen maar we wisten nu in ieder geval dat we niet meer de zee in gingen. Vervolgens kwam de dagelijkse onweersbui weer langs en zijn we van strand gewisseld. Hier waren gelukkig geen kwallen en hebben we een zeearend in actie gezien! Natuurlijk zijn we allebei flink verbrand ondanks onze meerdere insmeerrondes. Ondanks alle drama was het toch weer een leuk dagje, die we hebben afgesloten bij mijn favoriete mall, bij mijn favoriete etenstentje met mijn favoriete eten, LAKSAAAA!!! De volgende dag was het tijd om aan de volgende presentatie te werken. Mijn schoenen kan ik trouwens nog steeds niet aan doordat mijn voeten zo misvormd zijn door de muggenbulten dat ik overal blaren krijg.

1. Sandra:
    6 november 2018
    Heeft dat singaporese meisje nu meegelift op jullie presentatiie? En hopelijk houd je geen nare dingen over van die muggen attack! En je blijft elke week toch weer bijzondere dingen beleven, hopelijk kan de uni in Utrecht je straks nog een beetje boeien!
  2. Joost:
    6 november 2018
    Weer een druk programma. Voor Halloween hoeven we dus niet naar Singapore😉. Gaaf om een zeearend aan het werk zien, jammer dat die geen kwallen eet. Leuke kleurrijke foto’s.
  3. Birgit:
    6 november 2018
    Drukke werkweek. En weer leuke dingen gedaan.
    In plaats van over je kwallenbeet plassen helpt azijn ook hoor... In Australie zie je vaak azijn bij de stranden.
    Hopelijk heb je nu minder dikke voeten.
    Weer een leuk verhaal. En super dat je een zeearend in actie zag!
  4. Ria de vos:
    7 november 2018
    Het is middennacht dat ik mijn reactie geef.Ook dit keer is het weer interessant je reisverslag te lezen.
    Ik wil je nog bedanken ,voor je aanzichtkaart die ik ontvangen heb!!!
    Nog een fijne voortzetting met alles
    wat je nog kan doen in Singapour!
  5. Kim:
    8 november 2018
    Sandra: Nee, ze gaat nu haar eigen presentatie doen.
    Joost: Ik geef de zeearend groot gelijk, die kwallen zijn geen pretje. Birgit: helaas had ik ook geen azijn bij me. Ria: Fijn dat het kaartje goed is aangekomen!