Kerstavali

13 november 2018 - Singapore, Singapore

Hallo allemaal, welkom bij weer een nieuwe blog van Kim. Na een geweldig weekend was het weer tijd om naar mijn hoorcolleges te gaan, maar niet voor lang. Want op Dinsdag was het deepavali en dat betekent dat iedereen vrij is. Deepavali, ook wel Divali genoemd, is een Indisch feest met lichtjes, een soort van kerstmis voor Indiërs. Omdat de vorige keer mijn camera het niet deed (ik had er geen geheugenkaartje in) en ik toch een abbonoment heb, ben ik nog een keer naar gardens by the bay gegaan om de domes te bekijken. Samen met Sif ging ik dit keer met een werkende camera en een vest (want de domes zijn heel koud) naar gardens by the bay. Eerst gingen we naar de OCBC skywalk toe, dit is een soort hangbrug tussen de beroemde lichtgevende bomen. Vanaf hier had je een mooi uitzicht over de gardens by the bay en Singapore. Dit was wel een beetje eng, want het was erg hoog maar het was het zeker waard. Daarna gingen we door naar de domes. Voor degene die het niet meer weten, de domes zijn twee reusachtige kassen met plantjes erin. Het cloud forest is een van die kassen met een soort tropische berg met een waterval erin, deze was nog altijd even en even koud. Het werd pas echt interessant toen we de flower dome ingingen. Deze was namelijk al helemaal versiert met kerstversiering, en dan bedoel ik Disney kerst versiering. Dit was erg lelijk maar ook erg apart want tussen alle palmbomen en tropische plantjes stonden kerstbomen met kerstballen en kartonnen Disney figuurtjes. Ze hadden ook overal pilvormige plastic Disney figuren liggen, beter kan ik het niet beschrijven dus ik verwijs jullie naar de foto’s. Het was allemaal erg vreemd maar natuurlijk konden we het niet laten om een foto te maken bij het fotostalletje met een Aziatische pose.  Hoe belachelijk en lelijk het ook was, we hebben erg veel lol gehad om de pilvormige Disneyfiguurtjes. Een ander ding op ons lijstje voor die dag was Marina Barrage. Dit is een plek in gardens by the bay die veel locals ons hadden aangeraden. Het is een soort museum waarvan het dak een groot groen grasveld is. Hier zitten allemaal mensen te vliegeren, het was erg druk maar heel erg gezellig. Je zag veel families en vriendengroepen picknicken en een beetje rondhangen en sporten. Vanaf het grasveld op het museum had je een mooi uitzicht over Singapore aan de ene kant en de zee aan de andere kant. Op de zee kon je allemaal schepen zien liggen die aan het wachten waren tot ze de haven in konden. Ik snap nu in ieder geval heel goed waarom de locals zo van deze plek houden! Helaas kwam de dagelijkse onweersbui eraan dus moesten we snel schuilen. Om maar goed gebruik te maken van die tijd zijn we doorgegaan naar little India om daar deepavali een beetje mee te krijgen. Hier was het, zoals verwacht, heel erg druk. Het was me al eerder opgevallen maar Indiërs houden van staren. Het begon dus al toen we in de metro naar little India stonden, wij als twee blonde vrouwen stonden in de metro met daaromheen Indiërs die ongegeneerd aan het staren waren. Toen we uit de metro kwamen en aan het wachten waren op andere mensen stond er ook een groepje Indiërs ons vrij uitgebreid te bekijken. Dit ging uiteindelijk de hele avond zo door. We zijn dus daarom maar snel een restaurantje in gedoken om avond te eten. We hebben hier ontzettend lang op ons avondeten gewacht en helaas was dit niet te proeven aan de kwaliteit. Toen we eindelijk weg waren uit het restaurant had ik niet meer zoveel zin in rondlopen in little India terwijl alle Indiërs ons aanstaarde. Helaas bleek het alleen naar huis te gaan in een metro vol Indiërs nog erger te zijn dan ik had gedacht. Terwijl ik in een overvolle metro stond had ik het gevoel dat letterlijk elk persoon in de hele metro mij aanstaarde, geweldig. Toen ik terugkwam in mijn kamer ben ik dus ook maar even gaan googlen of dit staren normaal is, en wat bleek? Het schijnt dat Indiërs gewoon heel veel staren en dat dat niet als onbeschoft wordt gezien maar meer als complimentje. Nou ja zo moet ik het dan maar zien denk ik, ik zal in ieder geval niet zo snel een reisje naar India plannen.

De rest van de week bestond weer uit veel deadlines aangezien het de een na laatste lesweek was. Omdat ik deze week mijn laatste lesweek is heb ik ook wat toetsen deze week. Hier ben ik dan ook het grootste deel van het weekend mee bezig geweest. Op zaterdag ben ik als middag pauze eventjes gaan lunchen en gaan zwemmen in de infinity pool op campus. Die avond ben ik samen met Sif weer op stap gegaan, via internet hadden we een Israëlische pita bakker gevonden. Aangezien we allebei vegetarier zijn hadden we al een tijdje last van een ernstig humus tekort dus was ons doel van die avond: humus. De Israëlische pita bakker had allemaal verschillende soorten pita broodjes die je kon bestellen met humus en falafel erbij. Hier hebben we dan ook meteen een heel bord humus naar binnen gewerkt. Daarna hebben we nog een beetje rondgelopen in de wijk: Kampong glam. Dit is de moslim wijk van Singapore en ik denk ook meteen de hipste wijk van Singapore. Ze hebben hier allemaal hippe eetplekjes en barretjes en de wijk is versiert met muurschilderingen. We hebben ons nog even volgepropt met een chiquere versie van een macflurry en hebben nog wat op een marktje rondgelopen. Terwijl we daar rondliepen kwamen we erachter dat we allebei hetzelfde probleem hadden: namelijk we hebben allebei te weinig onderbroeken en konden geen onderbroeken vinden in Singapore. Normale onderbroeken zijn namelijk nergens te vinden in Singapore. Ze hebben alleen boxers, oma onderbroeken,  wegwerp onderbroeken. Dus ons doel voor die avond: onderbroeken kopen. We gingen naar de grootste mall van Singapore en zijn daar op zoek gegaan naar onderbroeken. Dit was ontzettend apart want hoewel er in Singapore geen seizoenen zijn, zijn die er blijkbaar in de malls wel. Want alle zomerkleding had plaats gemaakt voor truien, winterjassen, lange broeken, sjaals en zelfs thermo ondergoed. Het is mij nog steeds een groot raadsel wie die dingen  koopt hier. Maar helaas, geen normale onderbroeken. Zelfs in de mandjes bij de kassa bij de H&M hadden ze echt van alles (inclusief handschoenen), MAAR GEEN ONDERBROEKEN! Ik begin onderhand echt te twijfelen of Singaporezen wel onderbroeken dragen of dat ze het misschien gewoon te warm vinden voor onderbroeken. Na deze heftige teleurstelling hebben we nog een beetje rondgelopen rond orchard road. Deze is rond deze tijd al versiert met kerstverlichting in, je raad het niet, Disney thema. Zoals je leest had ik deze week echt last van een verlate cultuurshock: starende Indiërs, alle kerstversiering in Disney thema en GEEN ONDERBROEKEN.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Birgit:
    13 november 2018
    Mooie foto's. En leuk hoor die vliegerplek en kerst in Disney sfeer. Het wordt tijd dat er een lading onderbroeken uit NL komt. En anders toch aan de papieren onderbroeken ;-)
    Ik zal ns kijken in India of iedereen daar staart, ik laat het je weten. En als het niet zo is....
  2. Joost:
    13 november 2018
    Zo kerst in de pocket, dat heb je dan in ieder geval al gehad😉. Je leert zo wel van allerlei culturen de in’s en out’s. Toch maar eens met een local het moeilijke onderwerp ‘onderbroeken’ bespreken. Ik ben wel benieuwd naar de werkelijke reden. Als je het dan toch over kleding hebt, ben ik ook benieuwd wat ze met winterjassen, handschoenen e.d. doen..
  3. Sandra:
    14 november 2018
    Ondanks dat je al een tijd in Singapore zit, zijn er toch nog steeds nieuwe dingen bekijken! Ik ben al heel benieuwd. En het onderbroekenprobleem wordt aan gewerkt, ik heb al een lading ONDERBROEKEN voor je ingepakt! Nog even geduld!
  4. Ellen:
    18 november 2018
    Dag Kim, indrukwekkend wat je allemaal meemaakt. We willen je ook heel erg bedanken voor je kaartje. Geniet er nog lekker van. Wat een grootschalige stad, geen menselijke maat meer zo te zien. Heel veel plezier en nog niet gaan aftellen! Groet uit amsterdam Ellen cs