ho ho ho, let it snow, elsewhere!

27 december 2018 - Brisbane, Australië

Geschreven door Kim

De dag na de excursie naar het mooie fraser eiland stonden we weer vroeg op, niet om dat dit persé moest maar aangezien we elke ochtend de camper uit worden gebrand zijn we er vaak al voor 7 uur uit. We rijden die dag langs de kust naar beneden richting brisbane waar we onderweg stoppen in noosa national park. De weg ging weer over de oude vertrouwde bruce highway. En was nog steeds redelijk slaapverwekkend. Na een eindje rijden komen we rond de middag in het noosa national park aan. Het is al meteen duidelijk dat je hier gewoon weer kan zwemmen en niet hoeft uit te kijken voor de gevaarlijke kwallen die ons eerder langs de kust weerhielden van het zwemmen. Het strand en de wegen eromheen krioelden namelijk van de strandgangers en overal was het druk met auto’s die een parkeerplekje zochten. Hier besluiten we een lekker lange wandeling te gaan maken langs de kust. Dit was een prachtige kust met een schilderachtig strand (alexandra bay) als hoogtepunt. Langs de kust liep een pad door een bos vol eucalyptus bomen, we hebben nog geprobeerd om wilde koala’s te spotten, maar helaas… Gelukkig hebben we wel dolfijnen gezien toen we terug liepen van het pootje baden. De zee was hier heel veel kouder dan het warme great barrier reef water, dat is waarschijnlijk ook de reden dat er geen kwallen meer waren. Na deze mooie wandeling reden we weer door naar een camping dicht bij noosa national park waar we onze laatste nacht met z’n tweeën doorbrachten voor een lange tijd, de dag erop gaan we namelijk Joost ophalen op het vliegveld. Het campinkje waar we overnachten was bij een boerin op het land, toen we de camping op kwamen rijden kwam ze ons al tegemoet. We kregen een plekje toegewezen en werden gelijk uitgenodigd voor het kampvuur s ’avonds. Ondanks dat we een beetje hippie gevoel kregen van de camping was het een van de mooiste campings tot nu toe om wildlife te spotten. Op een veldje dichtbij zaten een hoop kangoeroes en om ons heen hoorde we allemaal onbekende vogel geluiden. Op de een of andere manier was het die dag ineens een stuk kouder en werd dit de eerste nacht van velen op een rij die we s ‘avonds doorbrengen in een spijkerbroek en jas. Terwijl we ons klaarmaakte voor de camperruil die de volgende dag zou plaatsvinden (vanwege het lekkende dak) kwam de eigenaresse nog even langs om ons wat van haar honingraad te laten proeven en nogmaals uit te nodigen voor het kampvuur. Uiteindelijk zijn we nog even langs geweest bij het kampvuurtje tot het ging regenen en wij snel weer terug het kampertje ingingen.

De volgende ochtend moesten we Joost vroeg van het vliegveld ophalen, hij zou namelijk al rond een uur of 6 landen in Brisbane. Aangezien wij nog ruim anderhalf uur van Brisbane verwijderd waren moesten we vroeg op. Om half 6 zaten wij al aan het ontbijt terwijl er een kangoeroe rondhuppelt op de camping. In alle vroegte stonden we op het vliegveld waar Joost ons al tegemoet kwam lopen. Die arme Joost stond al een tijdje te wachten. Gelukkig hadden we een top programma voor die dag gepland waarmee we het helemaal goed zouden maken met Joost. We gingen namelijk gezellig naar Jucy om de camper om te wisselen. Dit ging eigenlijk allemaal best vlot en binnen een uurtje zaten we in een nieuwe volledig ingerichte camper onderweg naar de camping. Helaas kwamen we er na tien minuten achter dat de airco van deze camper niet werkte. Het werd dus vrij snel erg warm in de camper. Toen we bij de camping aankwamen ben ik maar weer gelijk met Jucy gaan bellen. Het veel te vrolijke keuzemenu van Jucy uit mijn hoofd ‘Are you already on the road and need help with your jucy vehicle straight away? No worries, press 2!’. Gelukkig hadden ze een oplossing, we konden weer terug naar Jucy en een nieuwe camper ophalen. Aangezien we geen zin hadden in 40 graden zonder airco gingen we dan maar weer terug. Toen begon het wachten, ze moesten de nieuwe camper nog even wassen, werd ons verteld. Dit is waarschijnlijk erg grondig gebeurd aangezien dit eeuwen duurden. Uiteindelijk kregen we wel het nieuwere model die net iets groter was dan het oude model. Gelukkig is tot nu toe alles heel aan die camper op een aantal onbelangrijke dingen na, hopelijk hoef ik dat verschrikkelijke keuzemenu nooit meer af te luisteren. Aangezien we redelijk wat tijd hadden verloren besloten we gelijk boodschappen te doen voor kerst aangezien we niet wisten hoe laat de winkels hier dichtgingen. Het was natuurlijk ontzettend druk maar we hebben toch genoeg inkopen kunnen doen voor onze kerstmaaltijd; wraps voor kerstavond en barbecue voor eerste kerstdag. Na het boodschappen doen gingen we door naar het standspark van Brisbane waar een prachtig gratis stadszwembad lag. Hier hebben we even rondgelopen en van het stadse leven genoten. Kerstavond hebben we lekker geborreld en onze wraps gegeten, waarschijnlijk de goedkoopste en simpelste kerstmaaltijd ooit, maar toch lekker.

Eerste kerstdag hebben we s ‘ochtends even met Nynke en Dennis gevideobeld en een uitgebreide rondleiding gegeven door onze nieuwe camper. Wel raar dat we voor het eerste tijdens kerst niet met z’n vieren bij elkaar zijn. Na het gesprek hebben we in het zonnetje buiten een gebakken eitje gegeten, ook dat zorgde niet echt voor een kerst gevoel. Helaas is er door de vreemde kerst niet echt een kerstgevoel gekomen ondanks dat wij koppig Mariah Carrey bleven draaien. Die dag hebben we kerst gevierd bij de koala’s van het lone pine koala sanctuary. Dit was een soort Australische dierentuin/kinderboerderij. Naast koala’s hadden ze ook andere Australische dieren zoals kakatoe’s, kookaburra’s, kangoeroes, Tasmaanse duivels, wombats en nog veel meer. De koala’s waren ontzettend schattig en waren vooral bezig met eucalyptusblaadjes eten. Ze zijn best wel kieskeurig in hun eten en eten alleen van bepaalde soorten eucalyptus bomen. Een koala hield wel heel veel van eucalyptusblaadjes, toen de verzorgen aankwam lopen stond hij te trillen van opwindingen. Vervolgens volgde hij elke tak die de verzorger zijn hok binnen bracht, holde erachter aan, greep ernaar met z’n handjes en vervolgens raakte hij alweer geobsedeerd door het volgende bosje eucalyptus dat de verzorger langs bracht. Wisten jullie trouwens dat koala’s 20 uur per dag slapen omdat er maar heel weinig voedingsstoffen in eucalyptus zitten en ze dus heel zuinig moeten zijn met hun energie. We hebben ook nog een roofvogelshow bekeken en kangoeroes gevoerd. Ook zagen we eindelijk het vogelbekdier waar we bij Millaa Millaa en het Eungella national park zo lang naar hebben gezocht. Wij dachten dat het een ontzettend traag beest zou zijn maar ze zijn juist zo hyper dat je ze niet op de foto kan zetten. Na het lone pine koala sanctuary hebben we nog even rondgereden en een mooi uitzicht bekeken dat uitkijkt over Brisbane. Die avond hebben we op zijn Australisch kerst gevierd, namelijk met een barbecue. Alleen was het wel een Nederlandse barbecue (alles gemaakt op de barbecue) terwijl Australiërs alleen vlees bakken op de barbecue in plaats van in de pan en daarbij hun aardappeltjes en groenten eten. Die avond hebben we op de I pad love actually gekeken, dit was een van de weinige kersttradities die we dit jaar hebben kunnen volhouden.

De volgende dag gingen we naar springbrook national park. Dit was een erg mooi park met mooie uitzichten, waaronder ook the best of all lookouts (het beste uitzichtpunt van allemaal) alhoewel ik het hier niet helemaal mee eens was. Toen we er naartoe reden kwamen we een overstroomd meer tegen waarbij er allemaal dode bomen in het meer stonden. Klinkt niet zo goed maar het was erg bijzonder en mooi om te zien. Bij het levende deel van Springbrook national park hebben we een mooie wandeling gemaakt van de top van een waterval naar de voet van een waterval (purling brook falls) en weer terug. Waar mijn overgevoelige waterflesje weer eens zijn inhoud uitspoot door het druk verschil. Later op de dag gingen we naar het hoogtepunt van Springbrook national park, de natural bridge en glimwormen grot. Dit was heel erg mooi, naarmate het donkerder werd zag je steeds meer glimwormen in de glimwormen grot. Ook de weg naar de grot toe had redelijk wat glimwormen waardoor het wel wat toverachtigs had. Vooral als alle zaklampen uit waren kon je dit goed zien. Toen we na dit sprookjesbos naar de volgende camping reden was het al vrij donker. Toen gebeurde er iets vreemds, volgens de tomtom was het een half uur reiden naar de camping maar hij gaf onze aankomsttijd anderhalf uur later aan. Gelukkig hebben we het mysterie op kunnen lossen, doordat we van Queensland naar New South Wales reden gingen we een tijdzone grens over en verloren we dus een uur. Gelukkig was de camping nog open. We aten dus vrij laat ons eten op en genoten nog even van de mooie sterrenhemel. Sinds we in/voorbij Brisbane zitten is het vrij fris s ‘nachts en overdag en worden we dus niet de camper uitgebrand. Zeker aangezien ik al een half jaar geen temperaturen onder de 28 graden heb gehad heb ik het er vrij moeilijk mee, dat wordt wat als ik weer terug ben in Nederland.

Natuurlijk zaten jullie terwijl jullie het blog lazen de hele tijd de wachten op ons nieuwste en spannendste onderdeel van de blog: de kreek van de week. De kreek van de week is…… tromgeroffel……. Christmas creek. Nu denken jullie, hahaha dat bestaat helemaal niet. Niets is minder waar, tijdens een van onze eerste dagen in Australië kwamen wij namelijk de Christmas creek tegen!

1. Trynke Papa:
    28 december 2018
    En de tip van de week: plaats ook een foto van je 'kreek vd week'.
    Het moet trouwens ook wel lukken om een nieuwjaarsduik in te plannen. Ik zou een leuke waterval uitzoeken. Zelf twijfel ik nog erg om op 1 januari het Hulsbeek in te duiken, maar in Australie zou ik het wel weten!
    Ik wens jullie alvast een leuke jaarwisseling.
  2. Birgit:
    28 december 2018
    Kan ik eindelijk weer een reaktie geven en jullie foto's zien. Internet hier was steeds traag of niet aanwezig.
    We hebben eerste kerstdag in Agra met 2 Australische vrouwen gegeten, grappig toch, een uit Queensland en een uit Melbourne. Was gezellig.
    Gek is dat hè, kerst in een ver land. Hier hangen ze rode en witte balonnen op, en met een beetje mazzel een kunstboom.
    Jullie vermaken je nog prima zie ik. Ja bijzonder toch al die dieren.
    En Kim, Indiërs staren gewoon naar alle westerse vrouwen, maar blonde vrouwen vinden ze wel heel bijzonder.