Genieten in Melbourne

13 januari 2019 - Melbourne, Australië

(Geschreven door Sandra)

Na een koude nacht in de camper, was het toch wel moeilijk om vroeg op te staan! We hadden een vol programma dus we moesten even doorzetten!

Gelukkig scheen het zonnetje al flink en warmde het snel op. We gingen om half negen op pad om de stoeltjeslift in Thredbo naar boven te nemen. Thredbo is een wintersport dorp in het Kozciuszko nationaal park waar we zaten. Vanaf het eind van de stoeltjeslift konden we richting de top van de hoogste berg van australie lopen: mount Kozciuszko. De stoeltjeslift bracht ons naar ca 2000 meter hoogte, en daarna volgde een makkelijke wandeling via een boardwalk in de richting van de top. Helemaal naar de top lopen was te lang, en daarom deden we maar een deel van de wandeling. Onderweg hadden we een mooi uitzicht over de vallei en we genoten van de mooie bloemen onderweg. Het was een typisch alpen landschap met wat rotsen en kleine watertjes. We hebben nog een blik geworpen op de eeuwige sneeuw! Dat bestaat dus ook in australie! Helaas konden we niet de hele wandeling naar de top doen, omdat we nog een eind moesten rijden die dag. Na een drankje in het hoogste restaurant van Australie waren we rond 13 uur weer terug bij de camper. We vervolgden onze tocht door het mooie nationale park Kozciuszko en reden naar de volgende bestemming Beechworth. Onderweg zagen we weer veel hele mooie vogels met allerlei kleuren. Het was even flink doorrijden en rond halfzes kwamen we aan in Beechworth,  een mooi historisch plaatsje volgens de reisgids. Dit hebben we al van diverse plaatsen gelezen, die vervolgens tegenvielen, dus we hadden niet erge hoge verwachtingen. Maar omdat we toch nieuwsgierig waren naar het plaatsje, besloten we s avonds in het centrum maar een hapje te gaan eten. Onze camping lag aan een meer, en via een wandeling om het meer kwamen we in het centrum van Beechworth. Rondom de camping waren veel kijk-uit-voor-koala-bordjes dus de ogen waren naar de toppen van de eucalyptus bomen gericht. Het was inderdaad een leuke plaats: winkels met mooie oude uithangborden en ballustrades, zag er echt australisch uit, leek een soort filmdecor. We hebben gegeten in een bierbrouwerij gecombineerd met een pizzeria. En een proeverij gedaan met 8 bieren van de tap! Het was hier ook erg druk en gezellig. We snappen wel waarom het vrij rustig was bij alle andere restaurants in het plaatsje: alle locals zitten hier in de brouwerij! een super leuk plekje. Terug op de camping konden we als toetje genieten van een mooie zonsondergang aan het meer.

De dag daarop begonnen we met koalas spotten op de camping. Volgens de receptioniste van de camping zitten ze namelijk soms in de eucalyptus bomen rond de camping. We hebben zorgvuldig alle eucalyptus bomen afgezocht in de buurt van de camping, helaas geen succes, jammer. Volgende programma onderdeel was de tocht naar melbourne. Het was circa 3 uur rijden door een redelijk saai landschap. Ik heb heerlijk achterin de camper gelezen en geslapen, dus de reis was zo voorbij. In melbourne lag weer de uitdaging om een parkeerplek te vinden voor de camper: in een parkeergarage kan niet, want de camper is te hoog, en op de straat mag je hooguit 2 uur achter elkaar parkeren. Eerst maar even inchecken bij het hotel, bagage droppen en dan de camper zien te parkeren. Onderweg had ik ergens een public parking gezien, op een afgelegen terrein, dus die probeerden we terug te vinden. We hadden geluk: we vonden het terug en konden de camper daar kwijt. Enige probleem is dat de parkeerkaart om 23:59 s nachts verloopt. En dat je elke dag opnieuw een kaart moet kopen. Het is meer dan een half uur lopen vanuit het hotel, dus niet erg handig. Er stond op het info bord bij de parkeerplaats ook nog een internet adres met een parkeer app. Hopelijk werkt dat, dat scheelt weer een uur lopen per dag. We hopen dat de camper er een beetje veilig staat, maar het moet maar, want we hebben niet echt een andere optie.

Het appartement waar we 3 nachten zitten ziet er erg goed uit, lekker ruim: 2 slaapkamers, keuken en we hebben zelfs een vaatwasser en wasmachine en droger!! En we zitten in een hoog gebouw op de 38e  verdieping.  We hebben een prachtig uitzicht op melbourne, en kunnen vanaf hier het water en de haven zien. Verder zitten we heel centraal in het centrum, dus een mooie plek om vanuit hier de stad te gaan bekijken. Rond een uur of half 5 waren we klaar om melbourne te gaan bekijken. We zijn langs de highlights van melbourne gelopen en hebben s avonds in de hippe wijk Fitzroy heerlijk indiaas gegeten. Melbourne is een leuke stad: veel drinkgelegenheden, leuke eettentjes en een leuke sfeer. We gaan ons hier wel vermaken! S Avonds lukte het om op afstand, via internet, een nieuwe parkeerkaart voor de camper te kopen, dus dat is fijn voor de komende dagen!

De volgende dag zijn we pas om half elf weg, want kim was even toe aan uitslapen. Vandaag is het de laatste dag voor joost, dus gaan we langs de mooiste punten van melbourne. We moesten eerst even uitzoeken vanwaar de skybus naar het vliegveld vetrok, en daarna wilden we een daypass voor het openbaar vervoer kopen, want het is allemaal best ver lopen. Tot onze verbazing blijkt de tram in melbourne in het centrum gratis te zijn! Dat is fijn. Direct de tram genomen naar het centrale plein van Melbourne: federation square. Hier liggen mooie gebouwen, en gezellige terrasjes. Hier zijn we naar een aboriginal art gelerie gegaan.. mooie schilderijen en kunst gezien. Daarna hebben we de Ian potter centre bekeken, een dependance van de national gallery of victoria met 3 etages australische kunst. Ook hier vond ik de aboriginal kunst erg mooi en er was een etage met allemaal stijlen moderne woorinriching: ook leuk om te bekijken. En dat alles in een heel mooi gebouw: ( en ook nog eens allemaal gratis te bezoeken, het kan niet op!). Een mooie ochtend vol kunst, maar daarna is het weer even tijd voor wat anders: In de buurt van dit plein is ook de australian open. Daar moeten we als tennis liefhebbers natuurlijk wel even gaan kijken. Helaas konden we niet meer vrij rondlopen in het tennispark, want het tennis begint al over twee dagen. Wij zijn dan al weer weg.. tja we hebben een strak reisschema...De rest van de middag nog een park ingelopen en wat winkels bekeken. We gingen weer vroeg terug naar het appartement, want we moesten vroeg eten omdat Joost aan het begin van de avond naar het vliegveld ging. Na een uitgebreid afscheid, flink lang de skybus uitgezwaaid. Vanaf nu gaan we weer verder met zijn tweetjes. Direct terug zijn we de was gaan doen: dat is lekker makkelijk in dit appartement!

En tijdens het wassen was het tijd voor ons wekelijks videobelmomentje met het thuisfront: Nynke. Halverwege het gesprek meldde joost zich, die inmiddels op het vliegveld was, en hadden we  een videogesrpek vanaf 3 plekken! De rest van de avond hebben we een beetje gerommeld in het appartement en konden we de eerste aflevering van wie is de mol kijken. ( het internet is hier erg goed) Als we terug zijn in Nederland moeten we toch een beetje mee kunnen praten.

De volgende dag! Shopdag! Joost is nog niet weg of we slaan helemaal los! Melbourne heeft heel veel winkels, en een leuk binnenstad, schijnt volgens joost shopstad nummer 1 te zijn in Australië. Dat willen we natuurlijk ook beleven.

Bovendien heeft kim hard sandalen nodig, en ik ben al een tijdje in nederland op zoek geweest naar hele dunne zomerbroeken en korte broeken. Met het klimaat hier zullen ze hier wel voldoende aanbod hebben!

We zijn goed geslaagd: Kim heeft hele mooie sandalen gekocht die super lekker zitten (het duurde even, maar dan heb je ook wat). En in de winkel target hebben we dunne broeken gekocht in alle lengtes, kort, 3/4 en lang en is kim geslaag om een bikini te vinden, waar ze ook al de hele reis naar op zoek was. We liepen zelfs met een tot de top toe gevult mandje op wieltjes door de winkel... dat heb ik nog nooit gedaan in een kleidingzaak. Jammer dat we straks in nederland in de vrieskou terugkomen, wij zijn al weer klaar voor de zomer! Klaar met winkelen stond er een enorm leuk bandje te spelen in Bourke street, cheeky chalk en heb ik een cd tje gekocht. Ik heb hem daarnet al 2 keer geluisterd: leuk! En tenslotte hebben we gegeten bij een italiaan. Kim had haar lang gewenste risotto, en ik een vis pizza.

S avonds zijn we onze tassen gaan inpakken (mijn aantal broeken is verdubbeld maar het past er nog steeds in).

De rest van de avond hebben we de planning van de reis voor de komende twee weken doornemen, en nog een aflevering wie is de mol gekeken.

De kreek van de week is: goodbye creek, omdat we Joost hebben uitgezwaaid die nu weer op de terugweg is naar Nederland.

1. Birgit:
    13 januari 2019
    Ja leuke stad hè, met het trammetje en de musea. De boulevard langs het water, met alle restaurantjes is ook heel gezellig. Super! En gewoon lekker weer, ook niet verkeerd. Lekker om midden in de stad te zitten ipv op een camping buiten de stad.
  2. Joost:
    13 januari 2019
    Jammer dat ik al weer weg ben uit dit avontuur. Melbourne is inderdaad een mooie en gezellige stad, wat mij betreft wint het met vlag en wimpel van Sidney. Inmiddels rijd ik in de trein door een druilerig nederland. Het was weer een lange zit..
  3. Ria de vos:
    14 januari 2019
    Hallo familie,jammer voor Joost dat
    hij niet ook het laatste rest van de reis mee kon !! Dat s"morgens zo koud kan zijn,het is er toch zomer?
    Of zaten jullie daar op grote hoogte met de camper?Nog 2weken genieten
  4. Ria de vos:
    14 januari 2019
    Bij jullie terugkomst,krijgen wij dan een kleding-show van alle gekochte kleding!!!!!!!???
  5. Sandra:
    17 januari 2019
    Ria: De camper lag inderdaad hoog, dus het koelde s avonds flink af. Overdag was het daar lekker, ik denk tussen de 25 en 30 graden. En kom maar langs hoor, als je de kledingshow wil zien!