Eerste dag in Singapore

19 september 2023 - Singapore, Singapore

We gaan weer terug! Een tijd geleden ben ik samen met Enze (een vriendin die ik in Singapore heb ontmoet) op het idee gekomen om terug te gaan naar Singapore en nieuwe delen van Azië te ontdekken. Toen Tina ook mee besloot te gaan was het gouden reis trio weer terug en besloten we met zn drieën naar Singapore te gaan en daarna onze reis te vervolgen naar Japan.

Enze en ik vlogen vanuit Amsterdam via Londen en Tina zou ietsje later vertrekken vanuit Toronto. Het begin van de reis van Enze en ik was erg bewogen. De dag voor ons vertrek kregen we een mail dat onze vlucht gecancelled was. Gelukkig konden we nog bij een vlucht die een paar uur later ging maar dit betekende wel een krappere overstap op Londen. Alhoewel we veel geluk hadden bij de douane en security (waar we in 20 minuten doorheen waren) stopte ons geluk daarna. Na uitgebreid rondgekeken te hebben en te hebben avondgegeten gingen we een kwartier voor boarding naar de gate. Maar het vliegtuig stond daar nog niet. Uiteindelijk kwam hij gelukkig toch maar Dit zorgde wel voor wat vertraging op een toch al krappe overstap. De stewardessen in ons eerste vliegtuig zeiden dat we net nog genoeg tijd zouden hebben maar dat we wel moesten opschieten. En dat hebben we zeker gedaan. Binnen 20 minuten zijn we het hele vliegveld over gerend door de douane en door opnieuw door security waar natuurlijk alles uit de tas moest worden gehaald. Vervolgens gingen we met een treintje naar een andere vertrekhal en rende we naar de gate. Uiteindelijk zijn we 3 minuten voordat de gate dichtging naar binnen gegaan en baarden we als een van de laatste het vliegtuig. Jammer genoeg kwamen we in een bloedheet toestel waar de airco het niet deed en moesten we vervolgens ook een half uur wachten omdat we nog niet mochten vertrekken. Eenmaal in Singapore aangekomen bleek onze bagage het gelukkig ook te hebben gehaald en kwamen we binnen in the jewel, een grote dome met een gat erin waar een waterval doorheen komt met jungle eromheen.

De route naar het hotel ging na wat OV verwarring redelijk voorspoedig en we waren allebei blij om rond half 8 s’avonds in het hotel te zijn. Het was die avond ook de avond van de formule 1 in Singapore. Aangezien dit een stadsrace is kan je daar redelijk wat van zien. Daarom gingen we gelijk naar het centrum om nog iets mee te krijgen van de race. Na wat verwarring over welke kant we op moesten om op het dak van de marina bay Sands mall te komen (waar we tijdens de Exchange ook goed de race konden kijken) kwamen we daar net op tijd aan om een paar auto’s te zien rijden. En toen begon eigenlijk vrijwel meteen het vuurwerk omdat de race was afgelopen. Dat was wel een warm welkom. Om half 11 gingen we dan eindelijk avond eten, ik had een soort van tomaten soep met ei en noedels, een van de weinige vega gerechten. Wat dat betreft is Singapore niet veel veranderen, vega zijn is moeilijk. Na 48 uur wakker te zijn geweest was het dan eindelijk tijd om te slapen en dit is gelukkig nog gelukt ook. Een dikke 7 uur later werdt ik wakker van Tina die ook aan was gekomen (helaas zonder bagage). We besloten gelijk naar NUS te gaan (de universiteit waar we allemaal een half jaartje gestudeerd hebben). Daar kwamen we met de bus gelijk aan bij RC4 (waar Enze en ik woonde), daar hebben we even naar binnen gegluurd en geprobeerd maar binnen te glippen. Vervolgens hebben we heerlijke prata’s (een Indiase brood pannenkoek) als ontbijt gehad. Dit was tijdens mijn Exchange mijn standaard ontbijt op zondag (als de dining hall dicht was). Vervolgens zijn we nog even naar de NUS merch winkel gegaan en hebben we een beetje illegaal een tour met de gratis campus bus gedaan. Deze bus is eigenlijk alleen voor studenten. Het was heel leuk om alle plekjes weer te zien en er was ook weinig veranderd behalve wat etens tentjes die weg waren.

Na heel wat herinneringen te hebben opgehaald gingen we de toerist uithangen. We begonnen bij China town. Eigenlijk is heel Singapore China town maar hier heb je heel veel toeristische winkeltjes, een Chinese tempel en extra veel Chinees eten. Het was inmiddels lunch tijd en we besloten naar ons eerste (echte/klassieke) hawker centre te gaan. Dit zijn een soort markten met allemaal etens kraampjes met algemene tafels. Je kan dus vanalles halen en dat ergens daar opeten. Ik had carrot cake maar dit is geen carrot cake want er zit geen wortel in en het is geen cake. Het is eigenlijk een soort gebakken ei met mysterieuze stukjes en mijn go-to hawker centre meal tijdens mijn Exchange omdat dit vaak het enige vegetarische was (samen met de ei-tomaten soep). Om ons toeristische rondje af te maken in China town zijn we nog naar de hindoeïstische tempel gegaan waar net een gebed bezig was. Nog steeds indrukwekkend om te zien en te horen. Vanuit daar zijn we doorgelopen naar Clarke Quay, een andere wijk. Dit was tijdens onze Exchange heel levendig  met veel barretjes en muziek maar het was nu echt uitgestorven. Ze waren ook bezig met verbouwingen dus misschien dat dat de reden was. Vanuit hier zijn we met een enorme omweg vanwege de F1 naar de baai gelopen waar de merlion staat. Dit is een groot lelijk standbeeld van een half zeemeermin, half leeuw die water spuwt maar zo bizar dat je er toch even naartoe moet. Vanuit daar was het plan om naar de Gardens niet the bay te lopen (een groot park met hele grote nep/kunst bomen). Maar hier moesten we weer omlopen vanwege de F1, maar dit keer mochten we over de baan lopen dus dat was wel leuk. Heel wat stappen verder kwamen we aan bij de supertrees waar we een tijdje uitgerust hebben. Onderhand was het al vrij laat en omdat we de lichtshows wilde gaan zien gingen we vroeg op zoek naar het sushi restaurant waar Tina en ik vaak sushi gingen eten. Dit was alleen moeilijker dan verwacht want we hadden geen naam van het sushi restaurant. De eerste waar we aankwamen was het in ieder geval niet. Daarna begon het gepuzzel, we wisten vanaf welk station we altijd liepen maar als we de route probeerde te lopen was er vrij veel veranderd en kwamen we niet bij het sushi restaurant uit. Ik vermoed dat het niet meer bestaat. Uiteindelijk hebben we een ander sushi restaurant gevonden wat er wel op leek maar toch niet helemaal goed leek. Maar het was wel een lopende band sushi restaurant met gratis thee en voor 10 euro P.p. hebben we ons helemaal volgegeten met sushi. Daarna gingen we snel door maar de lichtshows, dit was echt een van onze favoriete dingen van Singapore. Eerst gingen we naar de lichtshow van de supertrees, deze heeft elke maand een ander thema. Dit keer was het thema moonlight met allemaal liedjes over maanlicht. Het was weer heel mooi maar we waren allemaal zo moe dat het lastig was om wakker te blijven. Daarna zijn we in een slakkentempo naar de volgende licht show gegaan waar Enze een dutje heeft gedaan, Tina wat te drinken is gaan halen en ik heb gewacht. Deze lichtshow was precies zoals in me herinnerde, heel mooi en volgens mij niks veranderd, ik kon nog meeneurien met de liedjes. Toen was het eindelijk tijd om weer te slapen, waar geen van ons moeite mee had na onze eerste drukke en hete dag.