een dozijn koala's en 16.000 kilometer verder

31 januari 2019 - Apeldoorn, Nederland

Geschreven door Kim

Om 5 uur ging de wekker zodat we om 6 uur klaar stonden bij het sage hotel om opgepikt te worden. Na even gewacht te hebben kwam onze gids, Con, ons oppikken. De rest van het busje zat al vol met de rest van de groep. De groep bestond uit een Duitse man, een Koreaans en een Chinees Meisje en voor de rest Nederlandse vrouwen, een erg Nederlands gezelschap dus. Op de vroege ochtend reden we tussen de velden vol met Kangeroes naar de veerboot van Kangaroo Island. De bootreis en busrit samen was nog een redelijke reis en rond 10 uur kwamen we aan op Kangaroo Island. Het tempo zat er gelijk flink in. We reden eerst naar een honingboerderij waar de enige bijenpopulatie van heel Kangaroo Island woonde. Voordat ze deze bijen naar Kangaroo Island brachten waren er geen bijen op het eiland. Wist je dat Australische bijen geen angels hebben en dus ook niet kunnen prikken? Vervolgens werden we getrakteerd door een mooi uitzicht vanaf prospect hill en kregen we een lekkere lunch. Na deze lunch gingen we naar seal bay. Dit is een strand waarop de grootste populatie zeeleeuwen woont. Het strand was erg mooi maar het hoogte punt waren natuurlijk de schattige New zealand fur seals die over het hele strand lagen. Samen met een gids gingen we konden we op ongeveer 10 meter afstand de zeeleeuwen bekijken. Ze vertelden ons van alles over de zeeleeuwen, hun dieet en de baby zeeleeuwen. Dit was erg interessant om te horen. Na dit leuke uitstapje gingen we naar de little Sahara. Dit waren grote zandduinen waar vanaf je kon zandboarden met een board waarop je kon staan of zitten. Het was lang niet zo groot als de Sahara maar nog steeds was er erg veel zand. Natuurlijk moest je eerst met veel moeite de steile zandheuvel oplopen maar het sleeën van de heuvel was erg leuk. Na een aantal keer de heuvel af zijn gegleden zaten we allebei onder het zand. Na deze adrenaline kick gingen we door naar Henriette River waar we een beetje heen en weer konden Kajakken. Het water was heel erg ondiep en de rotsen die af en toe naar boven staken leken verdacht veel op krokodillen maar gelukkig komen die alleen in noord Australië voor. Toen we wat verder op de rivier waren moest ik ineens erg nodig naar de WC dus zijn we snel terug gekajakt. Ondertussen hadden we allemaal flinke honger dus gingen we naar een boerderij waar we die nacht zouden verblijven. Wij kregen een ruime vierpersoonskamer terwijl de rest in een soort 8 persoons hostel kamer moesten. Terwijl de mannen kookte gingen alle vrouwen hout sprokkelen en een vuurtje bouwen. Erg geëmancipeerd. We aten griekse salade met pasta en lekker veel kaas. Die avond hebben we geskyped met Nynke en Joost. Hierna nam onze gids ons op een avond hike om kangeroes, walibi’s en possums te spotten. Dit was niet echt een hike maar meer een blokje om. We zagen inderdaad veel walibi’s en kangeroes maar het meest indrukwekkende vond ik toch wel de ongelovelijk mooie sterrenhemel die er te zien was. Je zag duidelijk de melkweg liggen en ongelovelijk veel sterren. Die avond hebben we nog even aan het kampvuur gezeten.

De volgende ochtend moesten we weer vroeg op maar gelukkig stonden er dit keer pannenkoeken te wachten. We hebben ons dan ook flink volgepropt met pannenkoeken. Hierna gingen we opweg naar het flinders chase national park. Hier maakte we een wandeling door een eucalyptus bos. Dit was natuurlijk erg leuk maar het allerleukste was wel dat het stikte van de koala’s. We hebben wel een dozijn koala’s gezien, inclusief koala’s met baby’s. Ik ontpopte me als koalamoeder + koalababy spotter en heb alle twee de moeders + baby’s gespot. Helaas lieten de kangeroe’s zich die ochtend niet zien maar toch hebben we enorm genoten van de wandeling. Hierna gingen we naar een vuurtoren met daarbij de admirals arch. Dit is een natuurlijke brug met allemaal stalachtieten eraan maar dan gemaakt van rots. Op de rotsen eromheen zag je veel zeeleeuwen liggen en veel zeeleeuwen waren ook een beetje aan het spelen in de natuurlijke rots zwembaden of de baaien die een beetje afgeschermd waren van de open zee. De golven waren gigantisch dus als je als kleine zeeleeuw wilt leren zwemmen moet dit wel op dit soort plekken. We hebben dan ook een flinke tijd staat kijken terwijl de kleine en grote zeeleeuwen zich vermaakte op de rotsen en in de zee. Helaas hadden we een boot om te halen en moesten we te snel weer door. De volgende stop waren de remarkable rocks. Deze waren inderdaad remarkable. De rotsen hadden allemaal vreemde vormen en dit leidden tot allemaal fotogenieke plekjes. We hebben hier dan ook een tijdje rondgehangen en tussen de rotformaties gelopen. Dankzij het vroege ritme van onze gids waren we overal de drukte een beetje voor waardoor we ook de meest toeristische plekjes op het eiland voor onszelf hadden. Na de remarkable rocks gingen we terug naar het flinders chase national park waar de koala’s nog ongeveer op de zelfde plek zaten dus konden we weer verder met koala’s bewonderen. We zijn ook nog naar het bijbehorende winkeltje gegaan maar hebben helaas niks leuks gevonden. Toen we hiermee klaar waren bleken we het hele eiland nog over te moeten om bij de veerboot te komen. Hier hebben we de rest van de middag over gedaan op een kleine pauze na waar we een oude kangeroe van 2 meter hebben gezien! Op de boot werden we vergezeld door een kar vol met schapen en varkens die af en toe redelijk in paniek raakte. Toen we weer in Adelaide aankwamen hadden we erge honger en gingen we bij de Indiër vlak bij ons hotel eten. We hadden een soort twee persoons Indiase tapas, erg lekker!

Geschreven door Sandra

De laatste dag in Australie en Adelaide brak aan. We startten de dag met uitslapen, want de afgelopen dagen bij de tour moesten we steeds vroeg opstaan. We hadden een late checkout van het hotel, dus we konden de spulen tot we vertrokken ‘s avonds in het hotel achterlaten. Dat is wel fijn als we ons nog even willen omkleden voor de vlucht. We begonnen met inpakken van de tassen: ze zaten bomvol, maar het paste allemaal. We hadden alles al gezien in Adelaide, behalve de botanische tuin, dus we besloten die te bekijken, in het gras te liggen, te lezen en het reisverhaal te schrijven. Eerst hadden we nog uitgebreid ontbeten in het tentje op de hoek, en dan de gratis bus naar de tuinen genomen. De tuinen waren zeer de moeite waard, en er waren een paar mooie kassen en een dome met tropische planten en bomen. We vertrokken een beetje laat uit de botanische tuin, dus uiteindelijk moesten we ons nog haasten om op tijd bij het vliegveld te zijn! We stonden netjes 2 uur van te voren bij de check-in. En helaas, handbagage wordt bijna nooit gecheckt, maar we moesten onze handbagage wegen en het was natuurlijk veel te zwaar: 21 kilo totaal, terwijl het maar 14 mag zijn! 7 kilo handbagage wegmoffelen dus! We moesten de hele boel gaan ompakken, een deel naar ruimbagage en omdat de ruimbagage 1.5 kilo onder de limiet zat, moesten we dus ook dingen weggooien. Passen en meten werd het: alle batterijen weggegooid, toiletspullen, aantekeningsblokken van Kim en een handdoek achtergelaten. Vervolgens extra kleren voor onderweg uit de handbagage aangetrokken en camera om de nek en we zaten aan 15 kilo handbagae. Dit werd gelukkig geaccepteerd. Uiteindelijk was het een half uur later en moesten we door de security. Dit moest twee keer, heel apart. We hadden onze waterfles na de eerste check gevuld, en moesten hem bij de tweede check weer legen! Het kosten allemaal behoorlijk wat tijd zo, en daardoor konden we vrijwel direct borden! Het eerste deel van de vlucht was 14 uur. De verzorging van Qatar airlines was prima maar het was wel een onrustige vlucht met erg veel turbulentie, het hobbelde nogal en dat sliep niet erg lekker. Gelukkig konden we in Qatar even onze benen strekken. Kim nam van de gelegenheid gebruik om een nieuwe mobiel te scoren: die van haar was echt aan vervanging toe (haar mobiel had wat kuren en het geluid dat uit de mobiel kwam was enkel nog een zielige bromtoon). Een goed bestede overstap dus! De tweede helft van de vlucht was zonder turbulentie, dat scheelde! En na 26 uur vliegen kwamen we om half twee aan op schiphol. Het was een hele zit geweest. We werden opgehaald door Joost en Nynke met mooie welkoms ballonnen. Ook waren er 3 vriendinnen van Kim gekomen, met spandoek! We hebben gezamelijk nog wat gedronken op schiphol en om half vijf waren we thuis, uiteindelijk dus 32 uur onderweg geweest. Thuis wachtte een hele leuke verrassing: er stonden sinterklaaskadootjes klaar, met gedichten en surpise, pepernoten en alles erop en eraan! Dat hadden we namelijk gemist door onze reis! Dus s’ avonds sinterklaas gevierd, en onze souvenirtjes uitgedeeld.

De reis zit er nu helemaal op. Het was echt geweldig, wat hebben we genoten! Nu kijken of het weer gaat lukken het normale leven weer op te pakken en te wennen aan het koude weer. Vol spanning wacht iedereen een nu natuurlijk nog op de laatste kreek van de week: en dat is de home creek, omdat we na de lange reis weer veilig thuis zijn gekomen.

We hebben nog een aantal kreken die we erg leuk vonden, maar die het niet gehaald hebben:

Breakfast creek, gingerbeer creek, Machine creek, gin gin creek, Jackass creek, Eenie creek, Jump-up creek, Iron pot creek, holland creek, Snake creek, okay creek, petticoat creek, separation creek, duck creek,

1. Joost:
    31 januari 2019
    Bedankt voor alle mooie verhalen en foto"s. Het was een mooi avontuur. Fijn dat jullie weer thuis zijn.
  2. Trynke:
    31 januari 2019
    Wat een bijzondere verrassing, met sinterklaas, dat hebben ze erg leuk bedacht!
  3. Birgit:
    31 januari 2019
    Ja, helaas, een mooie reis is ten einde. En leuk dat we letterlijk en figuurlijk met je mee konden reizen :-)
  4. Ria:
    31 januari 2019
    Sandra en Kim en Joost bedankt voor jullie leuke,interessate en leuke reisverslagen.En jullie weer veilig thuis gekomen zijn!,,,
  5. Sandra:
    1 februari 2019
    Iedereen bedankt voor jullie belangstelling en leuke reacties op de verhalen!