Eerste werkweek en WEEKEND!

20 augustus 2018 - Singapore, Singapore

En voor je het weet zit je eerste werkweek op de nationale universiteit van singapore (NUS) erop. Het was een volle week met toch best wel wat hoorcolleges. Gelukkig waren alle eerste hoorcolleges niet zo zwaar omdat het een introductie was waarvan ik het grootste deel al had gehad. Daarentegen had ik wel 6 vakken, terwijl 5 vakken het maximum is. Ik moest dus nog een vak laten vallen, maar ik had bedacht dat ik de eerste week naar alle hoorcolleges zou gaan om te kijken welk vak ik het minst interessant vond. Gelukkig was er een vak die er qua saaiheidniveau met kop en schouders bovenuit stak en dat was cancer pharmacology. Aangezien het eerste hoorcollege begon met de vraag: ‘wat is kanker?’ Kwam ik er al vrij snel achter dat het niveau van dit vak toch wel een stuk te laag lag. Nadat ik de powerpoints van de komende weken had bekeken en er niet veel verbetering in leek te zetten heb ik het vak daarom maar snel laten vallen. Dus de vakken die ik het komende half jaar ga volgen zijn: Tumour biology, introduction bioinformatics, RNA biology and technology, Epigenetics in human health and disease en synthetic biology. Dit zijn allemaal vakken van de faculteit life sciences. Voor de mensen die het leuk vinden om te lezen zal ik onderaan een korte beschrijving geven van het vak. Ik zal jullie een uitgebreide beschrijving van mijn hoorcolleges besparen en het laten bij een lijstje met dingen die anders zijn in Singapore dan in Nederland:

·       De science campus (waar ik mijn lessen heb) is een groot doolhof: er zijn denk ik wel meer dan 50 gebouwen die niet goed van elkaar te onderscheiden zijn omdat alles aan elkaar gemaakt is en ontzettend op elkaar lijken. Om het nog even wat moeilijker te maken zijn ze overal aan het bouwen en kan de route die je op de heenweg hebt gelopen aan het einde van je hoorcollege af gesloten zijn. Fun Fact: Zelfs na drie keer in dezelfde hoorcollege zaal te hebben gezeten wist ik nog steeds te verdwalen.

·       De hoorcollege zalen zijn KOUD: ik neem meestal een vest en jasje mee voor een hoorcollege

·       Singaporezen houden van afkortingen, ook tijdens hoorcolleges, dus vaak ben ik de helft van het hoorcollege bezig met het opzoeken van betekenissen van afkortingen.

·       Het is ontzettend normaal om te eten tijdens je hoorcolleges, vooral als je van 12 tot 14 uur les hebt (wat overigens ook een rot tijd is) zit iedereen vaak met een warme maaltijd in de college zaal.

·       Terwijl ik in Nederland gewend ben dat iedereen tijdens de laatste dia’s al begint op te ruimen en te praten blijft iedereen hier tot het einde toe doodstil. Vaak volgt er dat na het einde van het hoorcollege een ongemakkelijke stilte waar niemand iets doet en de professor daarom nog maar een keer ongemakkelijk doei zegt.

Natuurlijk kon ik het niet laten om ook nog wat leuke dingen te gaan doen tussen het leren door. Zo ben ik naar twee IG fairs geweest. Dit zijn een soort markten met allemaal clubs waar je lid van kan worden. Zo heb je de basketbal club, koffie club, Chinese debatteren club en allemaal andere vreemde clubs. Het is hier heel normaal om lid te worden van meerdere van deze groepen, zo heeft mijn buurmeisje zich aangemeld voor meer dan 15 clubs. Ook ik kon het natuurlijk niet laten om me in te schrijven voor wat dingen: bordspelletjes, Bridge en Mahjong en WilderNUS. De meeste mensen zal vooral de eerste club een beetje verbazen aangezien ik niet erg veel van bordspelletjes hou. Maar ja, het is een club waarbij je geen verplichting hebt om elke week ergens naartoe te gaan en zolang het niet te ingewikkelde en lange bordspellen zijn vind ik het best leuk. Bridge en Mahjong zijn twee spellen die erg populair zijn hier en het leek mij leuk om dat te gaan leren. WilderNUS is een club waarbij je allemaal outdoor activiteiten gaat doen. Dit kan wandelen zijn, kajakken en windsurfen noem maar op. Wat me hier vooral aan aansprak is dat het sporten zijn die ik met mijn nog herstellende knie kan doen en er erg veel afwisseling is tussen de verschillende sporten.

Daarnaast gingen de oriëntatie activiteiten deze week ook gewoon door, zo ben ik naar een barbecue met het hele huis (3 verdiepingen) gegaan. En een ‘supper’, wat hier geen avondeten maar borrel betekent. Maar het hoogtepunt van de week was toch wel de Night Safari. Hierbij ga je s’avonds met een treintje of lopend door een dierentuin heen en zie je allemaal dieren die je normaal niet in een dierentuin ziet of normaal niet zo actief zijn. Het was een hele leuke ervaring en we vonden het ook erg jammer toen we rond een uur of twaalf de dierentuin uit werden gestuurd. In het weekend heb ik vooral lekker uitgerust van de toch wel drukke week en heb ik een festival bezocht waar verschillende bandjes optredens gaven. Zondag ben ik weer even naar Sentosa geweest om te kajakken, dit is helaas niet gelukt dus het werd gewoon een dagje strand. Natuurlijk hebben we zoals altijd bij onze dagjes Sentosa kunnen genieten van een heerlijke regenbui.

Mijn vakken:

Tumour Biology: De naam zegt het al een beetje, dit vak gaat over tumoren (kanker). Er wordt in dit vak uitgebreid behandelt wat er allemaal misgaat als je kanker hebt en wat voor gevolgen dit heeft. Hierbij wordt er behandeld hoe het kan dat een cel ongeremd door blijft delen (dit is namelijk de oorzaak van kanker), hoe het kan dat kanker uit kan zaaien en waarom alle processen om kanker tegen te gaan in het lichaam bij het ontstaan van tumoren niet meer werken.

Introduction bioinformatics: Dit vak gaat over het gebruik van informatics (computers) in de biologie. Ik had eigenlijk verwacht dat we zouden gaan programmeren en allemaal ingewikkelde dingen zouden gaan doen maar je leert meer om verschillende websites te gebruiken in je onderzoek. Hierbij kan je stukken DNA (erfelijk materiaal) analyseren en allemaal informatie hierover vinden. We krijgen ook allemaal een eigen stukje DNA die we op verschillende websites moeten gaan analyseren.

RNA biology and technology: RNA is een belangrijk molecuul in je lichaam. In dit vak leer ik alle ins en outs van RNA en ook hoe je dit molecuul kan gebruiken om ziektes te genezen of om bepaalde dingen te onderzoeken.

Epigenetics in human health and disease: Dit vak gaat over veranderingen in het lichaam zonder dat je DNA (erfelijk materiaal) onomkeerbaar aan wordt gepast (epigenetica). Een voorbeeld hiervan is het aanpassen van je lichaam aan de temperatuur in een land. In dit vak leer ik de basis van epi genetica (dit heb ik al gehad maar ben ik allemaal weer vergeten) en hoe dit misgaat in verschillende ziektes.

Synthetic biology: Dit vak gaat over het ontwerpen en manipuleren van biologische systemen zoals bacteriën. Dit doe je door aanpassingen te maken in het DNA (erfelijk materiaal) en hiermee kan je allemaal leuke dingen doen (en nuttige natuurlijk) zoals een bacterie licht laten geven als hij een bepaald stofje tegenkomt. Of een alg brandstof voor je auto laten maken. Dit is een beetje een alternatief vak waarbij ik zelf eigenlijk nog niet helemaal door heb wat nou precies de bedoeling is maar het is in ieder geval wel interessant.

1. Joost:
    20 augustus 2018
    Nou, dat klinkt wel als een serieus studie programma. Hopelijk hou je nog voldoende tijd over om leuke dingen te doen. Maar dat zit wel goed volgens mij. Boardgames is inderdaad wel de laatste interest Group die ik verwacht had, ben benieuwd...
  2. Birgit:
    20 augustus 2018
    Ik hoor het al...de tijd gaat voorbij vliegen met al die interessante colleges. Je gaat je vast niet vervelen.
    En er ligt meteen een uitdaging voor de toekomst, om je familie Bridge en Mahjong te leren :-)
  3. Ria de vos:
    22 augustus 2018
    Hallo,Kim .leuk om weer wat te horen van je!!Vooral de uitleg van de vakken die je volgt,maar ook de vele andere
    dingen die je doet.Ik hoop nog vele interresante dingen te horen van je.
    Ook je mooie foto"s een,compliment
    voor jou!!