weekendje Kuala Lumpur

22 oktober 2018 - Kuala Lumpur, Maleisië

Aangezien ik dit weekend naar Kuala Lumpur ga moest ik door de weeks flink doorwerken zodat ik in het weekend lekker kon genieten. Via de NUS Exchange facebook groep had ik eerder die week gereageerd op een berichtje of er iemand mee wilde naar Kuala Lumpur. De NUS Exchange facebook groep is, zoals de naam al verraad, een facebook groep met (bijna) alle exchange studenten van dat semester erin. Er worden vragen gesteld, oproepen gedaan om taxi’s naar het vliegveld te delen en het belangrijkste reisjes georganiseerd en gevraagd of er mensen meewillen. Met een groep van 8 mensen zouden we uiteindelijk naar Kuala Lumpur gaan waarvan een aantal iets eerder weggingen en een aantal iets later teruggingen. De groep bestond uit 4 meisjes , waarvan een uit Nederland, twee van de US en een uit Duitsland en 3 jongens, waarvan een uit Australië, een uit Spanje en een van de UK. Op vrijdag nam ik samen Hunza, Jose en Hugo de bus naar Kuala Lumpur. Volgens alle boekingssites duurt dat ongeveer 4-5 uur maar daar klopte natuurlijk helemaal niks van. De bus was in ieder geval weer erg luxe met brede stoelen. Natuurlijk stond de airco weer zo koud dat het 15 graden was in de bus dus kwamen mijn dekentje en sweater nog goed van pas. Rond een uur of twee vertrokken we vanuit Singapore naar de grens met Maleisië. Doordat het nog geen spits was ging dit allemaal vrij snel dus konden we snel met onze reis naar Kuala Lumpur beginnen. Helaas hadden we een buschauffeur die ontzettend van pauze houden hield waardoor we in de eerste twee uur al twee keer pauze hadden gehouden waarvan er een bijna een half uur duurde. Gelukkig konden we hierdoor wel lekker opwarmen van de airco. Daarna ging de busreis gelukkig iets sneller en kwamen we rond 10 uur s’ avonds in Kuala Lumpur aan. De rest van de groep was er al toen wij in de airbnb kwamen en we besloten met z’n alle avondeten te halen.

De volgende dag stonden we vroeg op zodat we veel van Kuala Lumpur konden zien. Helaas dacht niet iedereen daar hetzelfde over en uiteindelijk gingen we drie kwartier nadat we hadden afgesproken weg te gaan eindelijk weg. We besloten eerst maar te gaan ontbijten. Dit was een uitdaging want we waren onderhand zo laat dat ze nergens meer ontbijt verkochten (alhoewel ontbijt hier bijna hetzelfde is als lunch en avondeten). Uiteindelijk splitste de groep op waarbij het grootste deel van de groep in een Westers café ging ontbijten en Abby, Hugo en ik in een typisch Maleisisch plastic-krukjes-restaurantje gingen eten. Hier kregen we lekkere pittige Nasi Goreng als ontbijt. Toen we eindelijk klaar waren liepen we met z’n alle naar een moskee toe die erg mooi zou moeten zijn. Toen we daar aankwamen was het alleen zo laat dat de moskee gesloten was voor bezoekers vanwege het middags gebed. We liepen dus maar door naar het Colonial district waar we een beetje rondgelopen hebben. Dit was erg apart om te zien, ineens stonden er enorme oude brede gebouwen tussen de flats en wolkenkrabbers in. Het volgende onderdeel op de planning was het nationaal museum. Ik had hier niet zoveel zin in dus besloot ik in mijn eentje de botanische tuinen in te lopen. Hier vond ik een orchid garden waar ik een uurtje rond heb gehobbeld. Het was een mooie tuin met in de verte uitzicht op de KL tower en de Patronas Towers. Omdat de rest nog niet klaar was bij het museum besloot ik ook nog eventjes een kijkje te gaan nemen bij de nationale moskee die daar in de buurt zat, helaas was deze nog steeds gesloten voor het middaggebed dus kon ik hier niet naar binnen. Voordat de groep eenmaal bij de nationale moskee was, was het alweer ver over lunch tijd. We besloten met z’n alle de nationale moskee in te gaan, die nu wel weer open was, en op te splitsen in twee groepen. Een groep ging naar het museum voor islamitische kunst en ik ging met Alysa, Ella en Elena op zoek naar eten. Dit was erg moeilijk omdat alle restaurantjes in die buurt er een beetje vreemd uitzagen en vaak onderdeel waren van een winkeltje waar ze dekens verkochten (de hele wijk bestond uit dekenwinkels). Het doel was om Maleisische te eten maar toen we uiteindelijk een Nepalees restaurant hadden gevonden dat er een beetje goed uitzag waren we allemaal blij en besloten we dat maar te doen. Terwijl we op onze bestelling wachtte kwam de andere groep er ook bij en aten we met z’n alle Nepalees in Maleisië. We hadden nog steeds de Patronas Towers niet van dichtbij gezien dus dat was onze volgende highlight. Met onze zoveelste grab die dag gingen we naar de Patronas Towers. Dit was nog een flink gedoe want toen we onze grab bestelde moesten we kiezen tussen Patronas Tower 1,2 en 3 terwijl wij dachten dat er maar twee waren. Na een eindeloze discussie besloten we dat 2 onze beste optie was aangezien de Patronas Towers twin towers zijn 2 dus aan 1 of 3 vast moet zitten. Dit leek ons de veiligste optie. Het bleek een goede beslissing te zijn want uiteindelijk kwamen we rond zonsondergang bij de Patronas Towers aan. We hadden geluk want we waren net op tijd voor de lichtshow. Deze was niet zo mooi als die in Singapore maar nog steeds leuk om te zien. Vooral omdat de verlichte fonteinen niet helemaal goed waren afgesteld en soms recht het publiek in spoten waardoor er weer een deel van het podium werd geëvacueerd. Na zo’n lange dag waren we allemaal wel toe aan een drankje, een van de mensen in onze groep had gelezen over een bar op een helikopterplatform en dit leek ons allemaal wel wat. Het was inderdaad een terras met bar dat op was gezet op een helikopterplatform met alleen een dun draadje tussen het terras en de afgrond. Het uitzicht was ontzettend mooi en hier hebben we dan ook  de rest van onze avond gezeten.

De volgende dag deden we weer een poging om vroeg op te staan, dit keer lukte het wat beter en gingen we maar een half uur later weg dan gepland. Voor de zoveelste keer namen we een grab maar dit keer niet naar het centrum maar naar een grot buiten Kuala Lumpur, Batu cave. Dit is een complex met allemaal grotten. Om hier te komen moest je een enorme trap op die sinds kort regenboog gekleurd is. In de grotten zijn verschillende tempels te zien. Ondanks dat het enorm zweten was in de grotten was het erg mooi om te zien. In de grotten waren ook veel apen, waarvan er een mijn vinger aanraakte (HELP!). We besloten daar ook een tour te doen in de dark caves. Dit is een grottencomplex waar het (zoals de naam al zegt) pikdonker is. Ook dit was erg indrukwekkend. Ook het geluid van de honderden vleermuizen in een galmende grot was erg mooi om te horen. Er waren allemaal zeldzame dieren te zien zoals zeldzame spinnen, vreemde insecten die op een ruggengraad lijken en heel veel verschillende soorten vleermuizen. In de grotten waren ook grote stalagmieten en stalagtieten te zien waarvan de grootste pilaren vormden en meerdere meters dik waren. Een daarvan had een soort dunne waterval over zich heel lopen waardoor het net leek alsof er een waterval op geprojecteerd was. Na de tour door de grotten moesten we de enorme trappen nog afdalen, dit keer niet in de regen zoals toen we naar boven gingen, maar in de brandende zon. Eenmaal beneden hebben we onszelf beloond met een ijsje! We moesten hierna wel wat haast maken want de tour was niet gepland en om 15 uur moesten we uitchecken bij de airbnb. Hierna zijn we met al onze koffers naar de markt in China Town geweest. Hier hebben we eerst maar eens wat gegeten want vanwege het karige ontbijtje en de enorme trappen die we hebben beklommen had iedereen wel honger. Het plan was om Laksa (een van mijn favoriete Singaporese/Maleisische gerechten) te halen maar helaas waren alle kraampjes aan de Laksa straat dicht dus werd het maar weer een normale Aziatische maaltijd. Na ons eten hebben we nog eventjes over de markt gelopen. Hier hadden ze veel nepmerk horloges en tassen. Daarna was het haasten naar de bus. Ons busticket was niet erg specifiek over waar we moesten zijn: namelijk er stond een specifiek plein op en daarachter ‘voor de starbucks’. Op dit plein aangekomen te zijn bleek het een enorm plein te zijn met een 3 baans weg eroverheen en aan beide kanten van de weg was een starbucks. Het was een vrij grote uitdaging om iedereen op tijd bij de bus te krijgen. Gelukkig is het ons toch gelukt. Dit keer was de bus nog luxer want er zaten massagestoelen in! Helaas deden ze het niet, maar ze waren er wel. We hadden een rechtstreekse bus gepakt die ons in 4-5 uur naar de grens bij Singapore moest brengen. Dit keer waren er niet zo veel pauzes en reden we redelijk snel richting de grens naar Singapore. Tot we ineens afbogen en de verkeerde kant op gingen. Ineens werden er allemaal mensen afgezet op vrij random plekken (waarschijnlijk vriendjes van de buschauffeur) en moesten wij naar een andere bus toe. Deze bus reed het half uur wat we naar het plaatsje hadden gereden weer terug en bracht ons naar de grens. Dit ging gelukkig allemaal heel snel want het was onderhand middennacht dus was het uitgestorven. Toen we in Singapore weer in de bus zaten ging het helaas weer mis, in plaats van ons direct na de grens af te zetten reed hij ver het centrum van Singapore in waardoor we een dure grab (we waren onderhand gewent aan de lage prijzen in Maleisië) terug moesten nemen en onderhand 2 uur vertraging hadden opgelopen. Een niet zo’n leuke afsluiting dus van een erg leuk weekendje.

1. Sandra:
    22 oktober 2018
    Je hebt weer een bijzondere plaats bekeken. Lijkt me vreemd, als die tempels in de grotten. en wat een gedoe, die busreis! vermoeiend weekend al met al denk ik! Kun je nu lerkker weer uitrusten op de uni tot de volgende excursie!
  2. Birgit:
    22 oktober 2018
    Mooie foto's en weer een mooi verhaal. En gelukkig niet gebeten door een aap.
    Klinkt als een leuk maar vermoeiend weekend.
    En de Batu Caves zijn nog net zo mooi zie ik ( alleen wat drukker).
    Benieuwd naar je volgende belevenissen.
  3. Joost:
    22 oktober 2018
    Weer een heel avontuur zeg. Ik dacht eigenlijk dat KL dichterbij Singapore lag. Voor je werk in KL zijn is wel een heel andere ervaring. Was wel een zwaar weekendje, dat wordt weer bijslapen deze week.
  4. Ria:
    25 oktober 2018
    Het is elke keer weer interessant om jereisverslag te lezen !
    En steeds met een wisselende groep jongelui al die beziens
    Waardigheden te bekijken,in zo”n hoog tempo,! Dat is bijna topsport!!!!!