Syd NYE

1 januari 2019 - Sydney, Australië

geschreven door Sandra)

Het was een mooie tocht van Wollombi naar Sydney. Er waren onderweg vooral veel motoren, het waren inderdaad leuke bochtige weggetjes om te rijden. We kwamen om 11 uur aan bij het hotel. We hadden dit hotel al lang van te voren geboekt, want met oud en nieuw is het in sydney super druk vanwege het enorme vuurwerk. Na het inchecken  volgde de grootste uitdaging, namelijk de camper ergens parkeren. Een parkeergarage was niet mogelijk vanwege de hoogte van de camper. Wat het lastig maakt is dat een groot deel van het centrum van sydney een parkeerverbod en wegsleep regeling heeft op oudjaars dag.  Daar kwam nog bij  dat je, volgens het meisje van het hotel, nergens met een camper mag parkeren. Kim heeft nog mensen van de parkeerwacht gebeld, maar die verwezen door naar de gemeente, en die waren natuurlijk dicht op zondag. Uiteindelijk kreeg ze een vrouw aan de telefoon die dacht dat we toch gewoon de camper konden parkeren. Vervolgens hebben een tijdje rondgereden in de camper en uiteindelijk een plekje gevonden waarvan we denken dat we er mogen staan. We kunnen er in ieder geval 8 uur achter elkaar staan, dat is net niet genoeg voor een dag parkeren, maar dat risico nemen we dan maar. We kunnen ons eigenijk niet voorstellen dat de agenten op 31 december tijd hebben om tussen 16:30 en 18:00 parkeerboetes uit te delen, terwijl er in heel Sydney afzettingen en verkeersomleidingen zijn.

Uiteindelijk waren we rond een uur of 2 uur ‘s middag klaar met alle parkeerperikelen en konden we de stad te verkennen. We zitten met het hotel in sydney  noord, alle bezienswaardigheden zitten in sydney zuid,  dus we zijn lopend via de sydney harbour bridge naar de zuidkant gegaan. We hadden vanaf de harbour bridge een eerste blik op het opera gebouw van sydney. Het was eigenlijk kleiner en minder wit dan ik verwacht had, maar leuk om het in real life te zien. De rest van de dag hebben we door het haven gebied gelopen, door de oude wijk van sydney (the rocks) en door de royal botanical garden. Al deze gebieden worden de 31e in de loop van de middag afgesloten vanwege het vuurwerk en daarom wilden we dit vandaag bekijken. S avonds hebben we het pondje teruggenomen naar noordkant van sydney en kwamen we rond 10 uur weer in het hotel terug.

De laaste dag van het jaar begon met een wandeling van 15 minuten de berg op, heel walker street af, want daar staat de camper geparkeerd. De camper was ongeschonden, geen bon, we zagen ook nergens een wegsleepautootje, dus het zag er goed uit. 8 uur parkeergeld betaald en daarna met de trein naar het Australisch museum. We hebben een expositie over walvissen bekeken. Geleerd dat de walvissen afstammen van de dinosaurissen. Het zijn dus landdieren, die na jaren evolutie de huidige  walvissen zijn geworden. Verder wat geleerd over de aboriginal historie en de Maoris. En een mooie fotoexposities gezien van natuur fotografie, prachtige natuurplaatjes uit Australie. Ik ben helemaal geinspireerd door al die mooie foto’s!

Die middag hebben we nog wat rondgelopen door Sydney en hebben we in de gaten gehouden wat de status is van de vantage punten van het vuurwerk. Heel sydney draait die dag om het vuurwerk, er zijn kaarten te koop voor locaties waar je naar het vuurwerk kan kijken, varierend van 40 dollar (goedkope variant) tot 1200 euro, met alle toeters en bellen van diner erbij. Een gratis plek is ook mogelijk, maar de beste locaties zijn al om 13:00 vol. Overal in sydney staan bordjes naar locaties en hangen posters waarop staat aangegeven of er nog plek is. Er lopen mensen rond om al je vragen hierover te beantwoorden, kortom een hele toestand. Wij waren niet van plan onze hele middag en avond wachtend door te brengen, dus het plan was naar een gratis plek te gaan, het waverton park of balls head waar we goed zicht hebben op het vuurwerk en waar we geen tijdslimiet hebben. Joost had al dit speurwerk naar een goed vuurwerk plekje gedegen uitgevoerd, dus de verwachtingen waren hooggespannen. Om een uur of 5 namen we de trein naar waverton en hebben we vroeg gegeten. Er waren bijna geen restaurants open op 31 december, dus we waren blij dat er een thais restaurant open was. Tijdens het eten begon het te regenen. Ai... we hadden geen regenkleding bij ons. Daarom hebben we bij een winkeltje daar onze feestelijke outfit gekocht voor oudjaarsavond: 3 grote oranje vuilniszakken. Na even zoeken hadden we een mooie plek gevonden aan het eind van waverton park, een uitzichtpunt bestaand uit wat rotsen met een looppad daarover. En Om 6 uur s avonds zaten we boven op onze rots, met prachtig uitzicht op de brug en het opera gebouw, met nog vele andere mensen. Er waren mensen met picknick kleden, tentjes, koelboxen, geheel in stijl met de australische picknick cultuur. Het begon al snel wat kouder te worden en te waaien. Ik had enkel een rok aan met een hempje en een dunvestje, dus ik besloot terug te lopen naar het hotel om warmere kleren te halen en toch nog wat meer regenkleding. Joost en kim zouden ons plekje vrij houden. Toen ik net bij het hotel was begon het gigantisch te stortregen en te onweren. Joost en Kim trotseerden bibberend in hun oranje vuilniszak deze enorme regenbuien. Kim had haar schoenen uitgedaan, dus die had nog redelijke droge voeten, Joost kon nadien zijn sokken uitknijpen en het water uit zijn schoenen legen. Ik zat in het hotel en besloot de ergste regenbui nog even af te wachten  voor ik weer terug ging met de paraplu’s en de regenspullen. In de loop van de avond werd het gelukkiig iets beter, maar zo nu en dan moesten we toch weer wegduiken onder de paraplus regenjassen en de vuilniszakken. We zaten de hele avond naar het uitzicht te kijken, de verlichte bootjes op de rivier te bekijken, onder het genot van ice tea en chips (het drinken van alcohol is ongeveer overal op straat met oud en nieuw verboden). Om 9 uur was het eerste vuurwerk, voor families met kinderen. Het was inderdaad prachtig. Er waren 5 centrale vuurwerkpunten, een ervan was dichtbij en de anderen waren wat verder, maar goed zichtbaar. Tegen 12 uur werd het steeds drukker op ons rotsje, en om 12 uur ging het dak eraf: nog mooier vuurwerk, en nu werd er  ook vuurwerk  op de brug afgeschoten! Het was erg mooi en leuk om een keer mee te maken maar eerlijk gezegd vind ik het oud en nieuw vieren thuis toch echt leuker! Terug in het hotel stond er een klein flesje prosecco van het hotel: dit flesje van 250 ml hebben we met ons drieen gedeeld, en dat was onze oud en nieuw toast.

Het nieuw jaar waren we weer vroeg op: de dag startte met de wekelijkse skypesessie met Nynke en met Birgit en Frank, waar Nynke was om oud en nieuw te vieren. Wij vanuit 2019, zij vanuit 2018. Dat is best grappig!

Daarna was het tijd voor de nieuwjaarsduik. Deze staat al jaren op mijn bucketlist, nu moet het maar een keer gebeuren. De nieuwjaarduik was verfrissend, en zeker voor herhaling vatbaar (als ik weer eens in australie ben).

Ook wilde we Bondi beach zien (het strand van Syney) en vanuit daar een mooie wandeling maken langs de rotsachtige kust. De wandeling was erg mooi: grillige rotsen met een mooie blauwe zee.

‘ s Middags zijn we doorgegereden naar the blue mountains, 2 uur rijden vanaf Sydney.

Vorige keer ontbrak helaas de kreek van de week: onze gastschrijver was nog niet helemaal goed ingewerkt. Maar hier is hij dan weer: de kreek van de week is walkers creek, omdat we elke keer walkerstreet af moesten lopen om van het hotel bij de camper te komen.

1. Trynke Papa:
    1 januari 2019
    Bijzondere oud en nieuw viering. En ook bijzonder om te merken dat je zelfs op mooi weer bestemmingen af en toe flink last hebt van slecht weer. Ik heb dat zowel in Brazilie en Azoren herhaaldelijk gemerkt. Maar je droogt er wel sneller op, dat scheelt dan weer.
    Geen vuurwerk foto's? Hier leek het wel een oorlogsgebied toen we door de wijk naar vrienden liepen. Kennelijk is het tegenwoordig normaal om oliedrums als vuurkorf te gebruiken, met de vlammen er hoog bovenuit. En gewoon fikkie stoken midden op straat. Ik ben toch meer voorstander van centraal georganiseerde vuurwerkshows, zoals ze bijna overal, behalve in NL, organiseren.
    Ben benieuwd wat jullie nog meer gaan doen in Australië.
  2. Sandra:
    1 januari 2019
    @ Trynke de fotos van het vuurwerk waren niet geuplaod, maar staan er nu bij. Scheelt opruimkosten, want de straten waren helemaal schoon!
  3. Birgit:
    1 januari 2019
    Lijkt me super, oudjaar in Sydney en dan een nieuwjaarsduik op Bondi beach, een mooiere plek is er volgens mij niet voor een nieuwjaarsduik.
    Plezier in de Blue Mountains, bij de '3 sisters'
  4. Sandra:
    2 januari 2019
    Nieuwjaarsduik was heerlijk. Nog even toelichting op de blog titel: NYE betekent New Years Eve
  5. Astrid:
    5 januari 2019
    Mooie vuurwerkfoto's! Veel plezier nog net z'n drie. Jammer dat jullie regen hebben maar dat is denk ik niet zo erg als het zo warm is.