Mid autumn in Singapore

17 september 2018 - Singapore, Singapore

Weer een week voorbij en daar zit ik dan weer op mijn favoriete tafeltje om 10 uur s’ ochtends op maandag mijn blog te schrijven omdat ik altijd om 8 uur s’ ochtends op maandag een lecture heb. Terugdenkend aan het weekend waarin ik lekker uit kon slapen. Nog steeds zijn de vakken nog niet op het niveau als dat ze in Utrecht zijn maar daar ben ik wel blij mee want dan kan ik lekker doorgaan met leuke dingen doen. Ondanks dat ik geen groot avontuur heb beleeft deze week met krokodillen of taxi chauffeurs was het weer een leuke week. Op dinsdag avond hadden we formal dinner waarbij we met het de hele Residential College (RC4) gingen eten. Dit was totaal niet wat ik ervan verwacht had. Op alle exchangers na die de hoge hakken en gala jurken hadden thuisgelaten was iedereen helemaal los gegaan op jurken en pakken. De hele dining hall zat vol met en er waren optredens met als hoogte punt een boy band die een k-pop (populaire muziekstijl in Korea) liedje deden. Weer lieten de Singaporezen zien dat ze dit soort optredens echt belangrijk vinden en er heel hard voor repeteren. Net als bij de rag and flag was ik weer verrast door de kwaliteit van de optredens. Het was een open inschrijving en ik stel me zo voor dat als dit in Nederland was dat er wel wat redelijke optredens bij zouden zitten maar toch allemaal niet zo serieus en goed voorbereid. Ik weet niet helemaal hoe het komt maar het zal wel in de cultuur zitten om alles heel serieus aan te pakken. Waar ik deze week ook achter ben gekomen is dat de meeste kinderen hier zweepslagen krijgen tijdens hun opvoeding en dit als iets heel normaals wordt gezien. Gelukkig mogen ze zelf de kleur van hun zweepjes uitzoeken. Terugkomend op het formal dinner: het eten was erg lekker. We kregen pesto pasta (hier Italian noodles genoemd) en dat was voor het eerst dat ik in Singapore pesto tegen ben gekomen. Het smaakte in ieder geval erg goed. Ook kregen we voor het eerst een toetje wat ook erg goed smaakte. Naast ons zaten twee Chinese exchange studenten die erg in de war raakte van het feit dat ze twee vorken hadden (een links van het bord en een boven het bord). Helaas begon iedereen zijn spaghetti te eten zoals ze hier noedels eten, namelijk slurpend met slierten die uit hun mond hangen maar ja we zijn nog steeds in Azië. Toch was het een vreemd gezicht om iedereen in zijn gala jurk pasta te zien slurpen en vlees met hun handen te zien eten. De eetgewoontes hier zijn overigens ook mijn grootste frustratie naast het feit dat je nooit een mes krijgt bij het eten. Vooral als ik zit te leren in de kantine wil er nog wel eens iemand voor me gaan zitten die luid slurpend en smakkend een ongeluk in de tunnel laat zien. Al met al was het toch een leuke avond die ik niet snel zal vergeten.

De volgende dag had ik met Tina afgesproken om hotels en tours te boeken voor de recess week. Deze begint over een week en rond de 21ste vertrekken we naar Hanoi waar ik mijn verjaardag ga vieren om vervolgens op de 24ste door te reizen naar Chiang Mai in Thailand. Hiervoor hebben we alvast een tour geboekt om vanuit Hanoi een dagje naar Ha long Bay te gaan en om vanuit Chiang Mai een zipline door de jungle te doen. Het enige nadeel van dit alles is dat ik de week na recessweek 4 tentamens heb dus waarschijnlijk tijdens de busritjes en vluchten moet gaan blokken. Hier kwamen we er ook achter dat de visum aanvraag voor Vietnam een beetje vreemd was gegaan. In plaats van je eigen visum kreeg je een lijst van alle visa die waren goedgekeurd die dag inclusief naam, geboortedatum en paspoort nummer. Ik heb dus maar mijn klachtenbrief-schrijf-vaardigheden die ik tijdens Engels heb geleerd toegepast en een nette klachtenbrief geschreven naar de regering van Vietnam, waar ik natuurlijk nooit antwoord op heb gekregen.

Dit weekend ben ik grotendeels in RC4 gebleven, zaterdag avond werd ik met nog 3 andere exchange studenten uitgenodigd voor een mid autumn (het is nog niet eens herfst, sterker nog het wordt hier niet eens herfst) viering bij een Singaporese student thuis. Ze vieren dan de eerste volle maan van de 8ste maand van de maankalender waarbij ze mooncake eten. De viering bestond uit veel eten dat iedereen had meegebracht en een Chinese thee ceremonie. Dit was erg leuk om te zien maar helaas werd hij gegeven in het Mandarijns. Daarop volgde een discussie over Confucius en het verschil tussen de Aziatische en westerse cultuur in (uiteraard) Mandarijns. Toch was het een leuke avond en hebben we wat mogen zien van het echte leven in Singapore.

Die zondag was ik een van de weinige die niet belachelijk veel geld had uitgegeven aan een kaartje voor de grand prix van Singapore (formule 1). Al de hele week was iedereen ermee bezig. Zo kwam mijn professor op een gegeven moment bijna een uur te laat omdat ze het circuit hadden afgesloten tijdens een van zijn vergaderingen en hij vast zat met zijn auto in het circuit. Dit vertelde hij trouwens door de telefoon terwijl een van de student assistenten de microfoon bij de speaker van de microfoon hield. Erg creatief. Ik wilde dus, ondanks dat ik geen kaartje had, nog iets meekrijgen van de grand prix. Via google hadden we wat plekjes opgezocht waar je de grand prix kon bekijken vanaf gebouwen rondom het circuit. We hadden er allemaal een hard hoofd in dat het zou gaan lukken aangezien meerdere mensen zeiden dat alle uitzichten geblokkeerd waren. Maar ja Singapore is een en al flatgebouw en winkelcentra dus ik kon me niet voorstellen dat ze alles geblokkeerd hadden. En dit bleek ook niet zo te zijn, we zijn naar een winkelcentrum gegaan en op meerdere plekken kon je de auto’s voorbij zien (en horen) komen. Veel kregen we niet mee van de race maar het was in ieder geval een leuke ervaring. Later zijn we nog op het gebouw geweest voor het Marina Bay Sands hotel vanaf waar je in de verte een groot deel van het circuit kon zien. Hier hoorde we de mensen juichen toen Hamilton over de finish lijn kwam en zagen we het vuurwerk losbarsten. Het was weer een avond waarop we toch weer op zijn Nederlands flink wat geld hebben bespaart en toch een mooie avond hebben gehad.

Mid autumn in Singapore

1. Sandra:
    17 september 2018
    Wat leuk dat je bij een si gaporees thuis bent uitgenodigd. En bizar dat de jeugd zweepslagen krijgt met een kleurig Zweepje! Hopelijk kunnen we nog ergens skypen voor je met vakantie gaat! Een fijne week weer!
  2. Astrid:
    17 september 2018
    Dat klinkt goed naar Chiang Mai en Hanoi. Jammer dat je daarnaast nog moet leren. Maar ja dat zal nog meevallen als ik dat zo hoor, gezien de kwaliteit van het onderwijs. Richard en Chris waren al nieuwsgierig of je de formule 1 had gezien. En Richard had nog gekeken op internet naar Singapore. Het is toch allemaal moderner dan hij dacht.
  3. Birgit:
    17 september 2018
    Mmm schokkend, zweepslagen. Maar misschien klinkt het erger dan het is. En de privacy wetgeving in Vietnam: benieuwd of je iid ooit nog iets op je klachtenbrief hoort.
    Aan de foto's te zien waren je gratis Formule 1 plaatsen nog niet eens zo slecht. En leuke feestjes!
    Plezier tijdens je recess week en een hele fijne verjaardag. Leuk vooruitzicht, beide vakantieplekken schijnen heel mooi te zijn.
  4. Birgit:
    Frank schrijft:
    Mooi verhaal weer. Al zou je niets leren dan nog klinkt het als een heel leuke tijd. Moet grappig zijn om zo'n avond in het Mandarijns mee te maken. Is er een kans dat je een paar woordjes chinees spreekt als je terug komt? Dat zou mooi meegenomen zijn, zelfs als het niveau van de vakken wat lijkt tegen te vallen. Wat een gek verhaal van je Vietnamese visum. Wel een voordeel dat dan iedereen weet wanneer je jarig bent. Je zult dan ook wel vaak gefeliciteerd worden in Hanoi. Heel veel plezier in je vakantie (recess klinkt wel goed) en een heel fijne verjaardag!
  5. Joost:
    18 september 2018
    Mooi verhaal weer, echt leuk om zo mee te krijgen wat je allemaal beleeft. Ook leuk dat je steeds meer een inzicht krijgt in hoe het alledaags leven daar is en hoe de Singaporese cultuur in elkaar zit. Wel logisch dat ze alles serieus nemen als je anders zweepslagen krijgt, maar het blijft schokkend. Veel plezier op je korte vakantie, ik kijk uit naar de mooie verhalen die dat weer gaat opleveren.
  6. Kim:
    18 september 2018
    Sandra: Was erg leuk, ze woonde met z'n 10'en in een huis. erg appart om the zien. Vaak hebben ze een soort werkster bij hun inwonen.
    Astrid: Singapore is inderdaad best modern voor een stad in Azië
    Birgit: ze vinden het zelf allemaal niet zo erg de zweepslagen en zeggen dat ze dat zeker later ook bij hun kind gaan doen. Het was inderdaad erg verassend hoe goed zicht we hadden ondanks dat we geen kaartjes hadden.
    Frank: Ik heb hier al 1 nieuw chinees woord geleerd dat ik leuk vind on te gebruiken: pn tan (idioot).
    Joost: Is inderdaad erg leuk om de cultuur hier te leren kennen, binnen kort is er ook een culturen markt waarop ik de nederlandse cultuur ga vertegenwoordigen (jippie)
  7. Birgit:
    18 september 2018
    Moeten we nog even iets van klederdracht en klompen opsturen voor je culturenmarkt? ;-)
  8. Ria de vos:
    18 september
    Wat leuk om weer wat te horen over
    de dingen jij meemaakt.Ten 1e al die
    jonge mensen die jij ontmoet uit al die verschillende landen!!
    Hierbij wil ik je feliciteren met je verjaardag alvast,je gaat weer een
    Trip maken naar een ander land!!
    En wens je,een gezegende reis
    En een dikke knuffel van mij!!!
  9. Astrid:
    22 september 2018
    Gefeliciteerd met jouw verjaardag! Maak er een mooie dag van! Maar dat zal niet zo moeilijk zijn daar.