Discovering Singapore

9 augustus 2018 - Singapore, Singapore

Het is alweer ongeveer een week geleden dat ik aankwam in Singapore. Ondertussen hoef ik niet meer op omslagdoeken en handdoeken te slapen en heeft (bijna) alles in mijn kamer een plekje gekregen. Mijn eerste dag in Singapore bestond dus ook uit shoppen in de Ikea en een oriëntatie praatje. Tijdens het oriëntatie praatje kwamen er al meteen veel regels aan bod, want Singaporezen houden heel erg van regeltjes. Het grappige is dat als je vraagt waarom je dat moet doen hun enige antwoord vaak is ‘omdat het een regel is’ vaak weet niemand echt waarom de regel bestaat. Het is dan ook logisch dat het introductiepraatje een 2 uur durende opsomming van regelts was. Er was na het introductiepraatje dan ook niet veel tijd meer om naar de Ikea te gaan. Gelukkig was het lang genoeg om beddengoed te kopen en wat andere dingen die ik hard nodig had. Die avond ben ik nog gaan shoppen en heb ik de eerste toeristische attractie afgevinkt, het Marina Bay Sands hotel by night. Ons plan was om naar de beroemde lichtshow te gaan, alleen waren we net te laat. Gelukkig kwamen we een aardige Singaporese jongen van onze leeftijd tegen die ons een tour heeft gegeven in dat gebied. Zo zijn we ook naar de top van het hotel gegaan zonder geld te betalen, blijkbaar was dat iets bijzonders wat alle mensen die ik later heb ontmoet zeiden dat je daar normaal flink voor moet betalen. Waarschijnlijk had onze gids daar wat connecties of hebben wij een of andere achter ingang genomen.

De dag daarna was het tijd om onze studentenpas op te halen en je documenten in te leveren voor het studenten visum. Ook dit duurde weer vrij lang omdat je een tijd toegewezen kreeg om je documenten in te leveren, en deze is natuurlijk op een hele andere tijd dan de tijd dat je je studentenpas moest ophalen. Tijdens het wachten zijn we dan ook maar de campus gaan verkennen en naar een park gelopen waar een tree top walk zou zijn. We hebben ontzettend lang gezocht naar de treetop walk en uiteindelijk hebben we inderdaad een klein stukje gevonden waar je tussen de boomtoppen liep. Toch was het een mooie maar vooral hete wandeling. We hadden daarom ook geen zin om alles weer terug te lopen dus hebben we maar een taxi genomen. Helaas waren we weer het grootste deel van de dag bezig met dingetjes regelen. Die avond zijn we voor de tweede keer naar het Marina Bay Sands hotel gegaan om de lichtshow te zien. Dit keer waren we wel op tijd en dat was maar goed ook want de lichtshow was geweldig. Met fonteinen projecteren ze figuren in de lucht waardoor het bijna lijkt alsof je naar het noorderlicht zit te kijken (tenminste ik denk dat het er zo uit ziet). Het was in ieder geval geweldig om te zien.

Omdat ik me in Nederland al had ingeschreven voor een activiteit op Zaterdag was mijn Zaterdag al volgepland. Ik vertrok s’ ochtends vroeg al naar een ander deel van de campus om mee te doen aan the amazing race. Dit was een ‘race’ waarbij je een aantal beroemde plekken langsging in Singapore en opdrachten moest doen. Het was een activiteit voor exchangers dus onze groep bestond uit een groep met mensen van allemaal verschillende nationaliteiten. We waren met z’n 6’en, een meisje uit Canada, Tina, een Jongen uit Duitsland, Hannes,  nog twee meisjes uit China, erg moeilijke namen en een jongen uit Singapore, ook een moeilijke naam. Door puur toeval kende ik Tina al van het introductie praatje omdat we naast elkaar zaten. Het was een hele gezellige groep en met z’n zessen zijn we naar Kampong Clam (een moslim wijk met veel muurschilderingen), China Town en Clark Quay (uitgaanscentrum dat erg uitgestorven was toen wij daar waren). Helaas hebben we aan het begin twee uur moeten wachten waardoor we niet alle spellen en posten konden doen. Tijdens de race kwamen we erachten dat er die avond een repetitie zou zijn inclusief vuurwerk voor National Day. Dit is een Singaporese versie van koningsdag (wat betekent minder gefeest en meer strak georganiseerde programma’s) maar erg belangrijk voor de Singaporezen dus zoals gewoonlijk willen ze alles tot in de puntjes uitdenken en repeteren. We zijn daarom meteen na de race doorgegaan naar het Marina Bay Sands hotel zodat we konden kijken naar de repetitie van de vliegtuigenshow, het vuurwerk en de lichtshow (ja nog een keer). Zowel de straaljagers die verschillende kunstjes in de lucht deden als het vuurwerk waren erg indrukwekkend. Toch bleef de lichtshow het mooiste en indrukwekkenste van de avond, ondanks ik hem voor de tweede keer bekeek.

Die dag besloten we om de volgende dag met de zelfde groep en nog wat andere mensen naar Sentosa te gaan. Dit is het eiland waar alle attractieparken en amusement dingen zich bevinden. Het is niet erg groot maar je kunt je je er zeker een week vermaken. Helaas is het ook een erg duur eiland, de meeste entrée prijzen zijn daar rond de 30 s$ wat ongeveer 40 euro is. Ook het eten was helaas niet goedkoop. Wij waren daarom van plan om alleen een beetje rond te kijken en naar het strand te gaan. Toen we op het strand aankwamen begon het helaas te regenen. Na de regen klaarde het gelukkig goed op en hebben we de hele middag op het strand doorgebracht. Het zeewater was erg warm, wat natuurlijk niet gek is als het altijd rond de 30 graden is. Op onze weg terug hebben we een omweg gemaakt via de Jungle Rrails die je kon doen op het eiland. Die avond hebben we met een aantal mensen uit mijn residence (RC4) jungle speed gespeeld. Het werd het meest agressieve potje jungle speed wat ik ooit heb gespeeld. Helaas staat de airco overal heel erg laag en voelde ik me daardoor al een aantal dagen niet zo lekker en was ik erg verkouden. De dag erop ben ik daarom dan ook thuisgebleven en heb ik samen met mijn buurvrouw het gedeelte van de campus waar ik woon (utown) verkend. En de leukste verassing: er is een infinity pool op campus die je gratis kan gebruiken.

Alhoewel het aircoloze dagje me niet echt goed had gedaan ben ik de dagen daarop toch maar weer wat dingen gaan doen. Zo ben ik met 3 andere meiden gaan shoppen op orchard road en hebben we Little India verkent. Little india is een wijk waar veel indiërs wonen en hierdoor zijn er veel indiase winkeltjes en eettentjes. Naast Little India heb je ook een wijk vaan veel Chinezen wonen (Chinatown) en een wijk waar veel Maleisiërs wonen (Kampong Clam). Het is erg leuk om door die wijken rond te lopen omdat elke wijk als een ander land voelt. Ook ben ik met een groep studenten naar een Sentosa eiland gegaan om daar in de avond Pirates of the Caribbean op het strand te gaan kijken. Toen we daar waren leek het of alle NUS exchangers daar waren waardoor we uiteindelijk met hele grote groep mensen Pirates of the Caribbean hebben gekeken. Helaas bleef ook dat dagje sentosa niet droog en hebben we gezellig met z’n alle onder onze paraplu’s moeten schuilen.

Na een week rond gelopen te hebben in Singapore was het dan eindelijk zo ver, de afsluiting van mijn eerste week Singapore: National Day. Aangezien ik in Nederland gewend ben dat Koningsdag best een dingetje was had ik redelijk wat verwachtingen van National Day. Gedurende de week had ik al wat studenten uit Singapore ondervraagd wat je het beste kon doen met National Day. Al snel had ik door dat National Day voor de meeste mensen van mijn leeftijd gewoon een dag is dat ze vrij zijn en lekker kunnen netflixen. Ik was dan ook de dag zelf niet van plan om iets te doen maar omdat een groep studenten graag naar het national museum of Singapore wilde (dit is namelijk gratis op national day) ben ik meegegaan. Helaas vond ik het niet zoveel aan aangezien het voornamelijk over de geschiedenis van Singapore gaat. Een deel van de groep ging na het museum door naar het vuurwerk maar dit schijnt erg druk te zijn waardoor het meerdere uren kan duren voordat je weg kan als het vuurwerk is afgelopen. Daarom ben ik samen met mijn buurvrouw, Alicia, terug gegaan naar RC4 (mijn kamer) om vanavond met alle mensen van het appartement die niet naar huis zijn gegaan voor National Day te gaan eten.

Fun facts:

-          Is het je ooit opgevallen dat Aziatische mannen bijna nooit baarden hebben? Dit komt omdat Aziatische mannen vaak alleen een dunne snor kunnen laten groeien en ze geen baardgroei hebben.

-          In de liften en metro’s is het verboden om doerian (een erg naar ruikende vrucht) mee te nemen. Als je dit toch doet riskeer je een 5000 s$ boete.

-          De meeste Singaporezen koken niet zelf maar eten in Hawker centres, dit is een soort food court met allemaal verschillende kraampjes en grote tafels in het midden. Ze leggen dan eerst een pakje zakdoekjes of waterflesje op een tafel om een tafel te reserveren en gaan dan eten halen. Een beetje zoals sommige mensen met hun handdoek doen bij het zwembad om een strandstoel te reserveren.

-          Voor Singaporezen ligt de optimale airco temperatuur zo rond de 15 graden! DAT IS HEEL ERG KOUD!

1. Birgit:
    9 augustus 2018
    Kim, klinkt allemaal superleuk, gezellig en interessant. Ik had denk ik in je koffertje mee moeten gaan. Leuk om een beetje met je mee te reizen en te beleven.
    Ik vroeg me af of je al een keertje steamboat hebt gegeten :-)
    En krijg je ook nog steeds een boete wanneer je kauwgom of ander afval op straat gooit?
    Ik kijk al uit naar je volgende blog...
  2. Joost:
    9 augustus 2018
    Wat heb je al veel gedaan en gezien in Singapore, ook leuk om al veel samen te doen met andere stidenten. Het gaat zeker een prachtige tijd worden. Tien wij in Singapore waren, was het tafeltje gereserveerd met autosleutels, wik dachten dat iemand ze vergeten was en hebben die bij de kassa afgegeven. Die personen waren niet blij (waarschijnlijk is reserveren met autosleutels daarna minder populair geworden 😉
  3. Sandra:
    9 augustus 2018
    Wat heb je al veel gedaan! Ik vraag me wel af wat een infinity pool is: oneindig rondzwemmen in een rondje? En klinkt heel gezellig al die uitjes met internationale studenten. Zo leer je wel snel mensen kennen. En voel je je inmiddels al weer wat beter?
    Ben benieuwd naar je volgende avonturen! ( als je nog tijd hebt, want volgende week. Oet je natuurlijk serieus ana het werk). Have fun!
  4. Kim:
    10 augustus 2018
    Birgit: Steamboat is er nog niet van gekomen, het is hier trouwens ook erg moeilijk om vegetarisch te eten dus ik probeer ergens eten een beetje te vermijden. Het is nog steeds verboden om kauwgom en ander afval op straat te gooien, sterker nog, het is verboden om kauwgom te eten.
    Joost: Er wordt nu enorm druk gewaarschuwd dat je geen waardevolle spullen op een tafel moet achterlaten dus ik heb nog geen autosleutels gezien.
    Sandra: Ik zal binnenkort een mooie foto maken van de infinity pool. Het is een zwembad die aan een kant geen rand heeft waardoor het water daar naar beneden valt en je kunt genieten van een mooi uitzicht terwijl je in het water ligt.
  5. Birgit:
    17 augustus 2018
    Kim, dat is vervelend dat het moeilijk vegetarisch eten is in restaurants. Dat is helemaal streng zeg, geen kauwgum mogen eten.
  6. Ria de vos:
    19 augustus 2018
    Ik wens je heeeeeel veel wijsheid
    Voor je studietijd!!!En vooral genieten
    in de komende tijd.En van alles wat je mee gaat gaat maken!!!