Afkoelen in Bali

28 juli 2018 - Jimbaran Beach, Indonesië

We (Vera en ik) zijn al weer drie dagen in Bali en dus op de helft van ons korte bezoek aan Indonesië. Tijd voor een update! Na een zwaar afscheid op Schiphol stond ons een lange reis te wachten. Met drie verschillende vluchten zijn we vanaf Amsterdam naar Bali gereisd. Maar afgezien van de grote hoeveelheid koriander in het eten was de vliegreis goed te doen. Toch waren we blij toen we eindelijk in het hotel in Jimbaran (kustplaats in Bali) aankwamen. Aangezien het al laat in de middag was zijn we even in het zwembad geplonsd en gaan eten aan het strand waar je volgens alle reisgidsen een mooie zonsondergang zou kunnen zien. Helaas waren en te veel wolken en was er weinig te zien. Het eten was gelukkig erg lekker, verse vis van de BBQ (Jimbaran specialty).

Die avond zijn we vroeg gaan slapen want we waren inmiddels al meer dan 30 uur wakker aangezien het slapen in het vliegtuig niet erg goed ging. Het plan voor de volgende dag was dan ook: uitslapen, strand en bij een beroemde tempel de zonsondergang zien (tanah lot). De volgende dag stonden we rond het middaguur op Kuta Beach. Na even gelopen te hebben over dit strand vonden we het toch wel erg toeristisch en werden we gek van de verkopers. Terwijl we bij de toegang van het strand stonden te discussiëren kwamen er andere Nederlanders naar ons toe. Zij vonden het strand ook erg tegenvallen hadden en taxi besteld via de Indonesische Uber, zo zijn we gratis met hun mee naar een ander strand gereden. Gelukkig was het daar een stuk rustiger en hebben we bedjes gehuurd zodat we lekker in de zon konden bijkomen van de Jetlag. Na een tijdje was het tijd om door te gaan naar de tempel voor de zonsondergang, aangezien de Uber app van de Nederlanders ons wel handig leek hebben we hem gedownload en uitgeprobeerd. Helaas lukte het ons niet echt, later bleek het dat we op een plek stonden waar die taxi’s niet mochten komen. Toen we daar achter kwamen was het al te laat om nog naar de tempel te gaan dus gingen we maar iets drinken en eten op het strand. S’ avonds hebben we nog een lange strand wandeling gemaakt met als afsluiting een McFlurry (Ja die hebben ze hier!!!). S’ avonds hadden we een goedkope taxi naar het hotel die ons aanbood om ons de volgende dag rond te rijden naar een aantal dingen die we nog wilden zien in, wat wij noemen, de hypofyse van Bali (het zuidelijke aanhangsel).

Zoals afgesproken stond onze chauffeur om half 10 klaar bij het hotel en vetrokken we naar Tanah Lot, de tempel waar we eigenlijk de dag daarvoor naartoe hadden willen gaan. De weg ernaartoe was lang maar ging door een aantal rijstvelden heen waardoor we mooie uitzichten hadden. Ook de tempel was erg mooi. Tanah Lot is een tempel die in de zee ligt voor een rotsachtige kust waar de meters hoge golven tegenaan knallen. Rondom de tempel waren nog wat andere mooie tempels te zien en kon je zwarte stranden zien. Ondanks dat het erg toeristisch was, was het nog steeds erg mooi. Toen we uitgekeken waren liepen we terug naar de parkeerplaats waar de chauffeur op ons zou wachten. Toen we bij de auto waren was er alleen niemand te bekennen, na een half uurtje gewacht te hebben zijn we maar gaan lunchen. Na de lunch hebben we even een rondje over de parkeerveld gelopen waar we hem uiteindelijk tegenkwamen bij een taxi chauffeur chill plekje. Door dit uurtje extra gingen we helaas tijdens de middagspits naar Nusa Dua (mooi strand) toe waardoor we daar flink te laat aankwamen dan gepland. Het strand erg mooi met licht zand en een blauwe zee, het was omringt door dure resorts. We zijn op een van de ligbedjes geploft en terwijl ik foto’s heb gemaakt heeft Vera even gelegen. We moesten helaas snel weer door naar het laatste onderdeel van onze tour, de Uluwatu tempel. Hier wilden we een Fire Dance gaan kijken, helaas kwamen we daar te laat aan en waren alle kaartjes al uitverkocht. Toch was het erg mooi, de tempel stond op de rand van een klif en rondom de tempel had je mooie uitzichten en stikte het van de apen. Gelukkig had onze chauffeur ons van te voren gewaarschuwd dat de apen je bril afpakte en hem niet teruggaven voor ze eten kregen. Na deze mooie afsluiter van de dag hebben we op de terugweg lekkere nasi en bami gegeten bij een restaurant die de chauffeur ons aanraadde met verse fruitsap.

1. Birgit:
    29 juli 2018
    Klinkt super! En ik herken wel eea, leuk. Leuk dat jullie op Jimbaran beach hebben gegeten. Veel plezier, ben benieuwd wat jullie nog meer gaan doen. Have fun!
  2. Sandra:
    30 juli 2018
    Jullie zien mooie dingen zeg! Heel veel plezier samen!
  3. Nynke:
    30 juli 2018
    Uit kokosnoten gedronken? Of hebben jullie alleen even gekeken? En wat een mooie fotos!!!
  4. Joost:
    30 juli 2018
    Leuk om te lezen en mooie fotos. Ben benieuwd naar het verhaal van de scootertocht....